Self-Regulation and Grit: The Role of Self-Regulation and Grit in Overcoming Thesis Writing Anxiety among Final-Year Students

Anisa Oktavia, Chintia Viranda

Abstract


A thesis is a mandatory component for every student to achieve an academic degree. Final year students engaged in conducting their theses sometimes experience heightened levels of anxiousness. Hence, interventions are necessary to mitigate this concern. One approach is to enhance self-regulation and grit abilities in the individual. This study aims to evaluate the effect of self-regulation and grit on anxiety levels experienced by final year students as they prepare to write their theses. Using a quantitative research strategy, our study zeroed down on 252 seniors working on their capstone projects. The approach used for participant selection was Probability Sampling with Purposive Random Sampling. The data for this study was collected using three questionnaire scales: the self-regulation scale with 21 items, the grit scale with 9 items, and the anxiety scale with 33 items. Simultaneously, the employed data analysis methods for hypothesis testing include simple linear regression analysis and multiple linear regression analysis. The findings of the study indicate that both self-regulation and grit exert a detrimental impact on anxiety. Specifically, self-regulation is found to have a negative influence on anxiety, whereas grit is positively associated with anxiety.

Penulisan skripsi adalah prasyarat penting bagi mahasiswa untuk meraih gelar akademik. Proses ini seringkali menimbulkan kecemasan di kalangan mahasiswa tingkat akhir yang sedang dalam proses penyelesaian skripsi. Maka dari itu, diperlukan upaya untuk mencegah rasa cemas tersebut, salah satunya dengan upaya meningkatkan kemampuan regulasi diri dan grit pada individu tersebut. Penelitian ini bertujuan untuk menentukan dampak regulasi diri dan ketangguhan, juga dikenal sebagai grit, terhadap tingkat kecemasan mahasiswa tingkat akhir selama proses penyusunan skripsi. Dalam penelitian ini, metode kuantitatif dipilih. Sebanyak 252 mahasiswa tingkat akhir yang mengerjakan skripsi diambil dengan teknik purposive sampling probabilitas.Data dalam penelitian ini dikumpulkan menggunakan tiga skala kuesioner: skala regulasi diri dengan 21 item, skala grit yang memiliki 9 item, dan skala kecemasan yang berisi 33 item. Analisis regresi linear sederhana dan berganda adalah dua teknik analisis data yang digunakan untuk menguji hipotesis. Hasil dari penelitian menunjukkan regulasi diri dan grit berpengaruh yang bernilai negatif terhadap kecemasan, regulasi diri berpengaruh yang bernilai negatif terhadap kecemasan, dan grit berpengaruh yang bernilai negatif terhadap kecemasan.


Keywords


Self-regulation, Grit, Anxiety, Students, Thesis

Full Text:

FULL TEXT

References


Amawidyati, S. A., Rizki, B. M., & Ulya, L. L. (2022). Navigating the Storm: Peran Grit sebagai Penghambat Stres Mahasiswa di Masa Pandemi. Jurnal Intuisi, 14(2), 62-72.

American Psychological Association. (2022). Dipetik Desember 3, 2022, dari dictionary.apa.org: https://dictionary.apa.org/anxiety

Astrella, N. B., Kholifah, N., Chusnah, A., & Kurniawati, P. D. (2023). Grit Mahasiswa Tingkat Akhir ditinjau dari Self-Discipline dan Self-Control. Jurnal Psikologi, 10(2), 422-434.

Bata, S. A., & Huwae, A. (2023). Grit dan Regulasi Diri Dalam Belajar Pada Mahasiswa Tahun Pertama. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 8(1), 310-320.

Blasco, J. A. (2016). the Relationship Between Writeng anxiety, Writing Self-Efficacy, and Spanish EFL Students Use of Metacognitive Writing Strategies: A Case Study. Journal of English Studies, 14, 7-45.

Candra, I., & Rani, M. (2022). Pengaruh Self Regulated Learning, Grit terhadap Stres Akademik dalam Pembelajaran Online di Masa Pandemi Covid-19 pada Mahasiswa di Kota Padang berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Psikohumanika, 14(1), 26-40.

Candra, I., & Rani, M. (2022). Pengaruh Self Regulated Learning, Grit terhadap stres akademik dalam Pembelajaran Online dimasa Pandemi COVID-19 pada Mahasiswa di Kota Padang berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Psikohumanika, 14(1), 26-40.

Cassady, J. C., & Johnson, R. E. (2002). Cognitive Test Anxiety and Academic Performance. Contemporary Educational Psychology 27, 270-295.

Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D., & Kelly, D. R. (2007). Grit: Perseverance and Passion for Long-Term Goals. Journal of Personality and Social Psychology, 92(6), 1087-1101.

Fajrina, A., & Hartati, S. (2017). Hubungan antara Semangat Kerja dengan Regulasi Diri Pada Perawat Rumah Sakit Jiwa Dr. Amino Gondhohutomo Semarang. Jurnal Empati, 3(3), 1-12. doi:DOI: 10.14710/empati.2014.7555

Fatmawati, J., & Laksmiwati, H. (2022). Hubungan antara Efikasi Diri dengan Kecemasan Menghadapi Skripsi pada Mahasiswa. Jurnal Penelitian Psikologi, 9(8), 63-73.

Habibullah, M., Hastiana, Y., & Hidayat, S. (2019). Kecemasan Mahasiswa dalam Menghadapi Smeinar Hasil Skripsi di Lingkungan FKIP Universitas Muhammadiyah Palembang. Jurnal Bioedukasi, 10(1), 36-44.

Hanim, L. M., & Ahlas, S. (2020). Orientasi Masa Depan dan Kecemasan Menghadapi Dunia Kerja pada Mahasiswa. jurnal Pendidikan Psikologi, 11(1), 41-48.

Haru, E., Den, F., & Marlina, J. (2023). Upaya Meningkatkan Regulasi Diri pada Mahasiswa. Jurnal Alternatif Wacana Ilmiah Interkultural, 12(2), 1-13.

Indonesia. (1999). Peraturan Pemerintah RI Nomor 60 Tahun 1999 tentang Pendidikan Tinggi. Jakarta: Sekretariat Negara.

Kusumawardhani, I. S., Safitri, J., & Zwagery, R. V. (2018). Hubungan antara Persepsi Keterlibatan Ayah dalam Pengasuhan dengan Grit pada Peserta Didik Kelas Sembilan SMPN 1 Banjarbaru. Jurnal Kognisia, 1(2), 70-75.

Kusumawardhani, O. B. (2020). Gambaran Faktor Penyebab Kecemasan Mahasiswa Keperawatan Menghadapi Tugas Akhir di Stikes 'Aisyiyah Surakarta. Proceeding of The 11th University Research Colloquium 2020: Bidang MIPA dan Kesehatan, 226-232.

Male, H. (2020). Pre-Service Teachers' Anxiety on Undergraduate Thesis Process. Proceedings of the 2nd Annual Conference on blended learning, educational technology and Innovation (ACBLETI 2020), 560, 239-244.

Mantigi, Y., & Purwantini, L. (2023, Februari 28). Regulasi Diri, Optimisme, dan Kecemasan Karier pada Mahasiswa Tingkat Akhir. Konferensi Nasional Penelitian dan Pengabdian, 466-476.

Maziyah, F. (2015). Hubungan Dukungan Sosial dengan Tingkat Kecemasan dalam Mengerjakan Skripsi pada Mahasiswa Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan (STIKES) NU Tuban. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Fakultas Psikologi. Malang: etheses UIN Malang.

Mukti, R. T. (2022). Hubungan antara Regulasi Diri dalam Belajar dengan Stress Akademik pada Mahasiswa yang Sedang Menyusun Skripsi pada Masa Pandemi Covid-19. Semarang: Repository Universitas Katolik Soegijapranata.

Musumari, P. M., Tangmunkongvorakul, A., Srithanaviboonchai, K., Techasrivichien, T., Suguimoto, S. P., Ono-Kihara, M., & Kihara, M. (2018). Grit is associated with lower level of depression and anxiety among university students in Chiang Mai, Thailand: A cross-sectional study. PLOS One, 1-16.

Mutiarachmah, D., & Maryatmi, A. S. (2019). Hubungan Antara Regulasi Diri dan Psychological Well-being dengan Kecemasan dalam Menghadapi Dunia Kerja pada Mahasiswa Tingkat Akhir Jurusan Kesejahteraan Sosial UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Jurnal IKRA-ITH Humaniora, 3(3), 163-177.

Nugroho, C. A., Saniatuzzulfa, R., & Scarvanovi, B. W. (2022). Hubungan Regulasi Diri dan Grit dengan Kecemasan Menghadapi Dunia Kerja pada Mahasiswa Akhir Psikologi. Jurnal Ilmiah Psikologi Candrajiwa, 7(1), 32-46.

Pittara. (2022, September 12). Gangguan Kecemasan Umum. Dipetik November 30, 2022, dari alodokter.com: https://www.alodokter.com/gangguan-kecemasan-umum

Prasetyana, Z., & Mariyati, L. I. (2020). Hubungan Antara Religiusitas dengan Regulasi Diri pada Santri Madrasah Diniyah di Sidoarjo. Jurnal Psikologi Universitas Muhammadiyah Lampung, 2(2), 76-87.

Pravita, A. R., & Kuswandono, P. (2022). Writing Anxiety and Academic Procrastination on Undergraduate Thesis Writing: The Role of Self-Regulation. Journal of English Education and Linguistics Studies, 9(1), 1-25.

Putri, h. M., & Febriyanti, D. A. (2020). Hubungan Dukungan Sosial Orangtua dengan Kecemasan Menghadapi Dunia Kerja pada Mahasiswa Tingkat Akhir Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro. Jurnal Empati, 9(5), 375-383.

Rachmat, N. A., & Rusmawati, D. (2018). Hubungan antara Regulasi Diri dengan Kecemasan Menghadapi Dunia Kerja pada Taruna Akademi Kepolisian Semarang. Jurnal Empati, 7(3), 151-157.

Rahmawati, N. E., & Budiani, M. S. (2022). Hubungan Antara Regulasi Diri dengan Kecemasan pada Mahasiswa Semester Akhir Fakultas Ilmu Pendidikan dalam Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Penelitian Psikologi, 9(5), 217-227.

Rizki, A., & Ummayah, U. (2021). Analisis Pengukuran Regulasi Diri. Jurnal Empati, 8(2), 137-144.

Rosyadi, A. K., & Laksmiwati, H. (2018). Hubungan Antara Grit dengan Subjective Well-Being pada Mahasiswa Psikologi Universitas Negeri Surabaya Angkatan 2017. Jurnal Psikologi, 5(2), 1-6.

S, O. F., & Winata, H. (2018). Regulasi diri (Pengaturan diri) Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(1), 36-43.

Sturman, E. D., & Zappala-Peimme, K. (2017). Development of the Grit Scale for Children and Adults and Its Relation to Student Efficacy, Test Anxiety, and Academic Performance. Journal of Learning and individual Defferences, 59, 1-10.

Zulkifli, H. R. (2018). Pengaruh Grit, Syukur, dan School Engagement terhadap Kesejahteraan Subjektif mahasiswa Perantau. Jakarta: Repository UIN Jakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v13i3.15114

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Anisa Oktavia & Chintia Viranda

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

_________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 _________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id