Bridging Emotional Intelligence and Problem solving Ability: A Case Study on the Sandwich Generation

Dhea Ismanto, Dwi Hurriyati

Abstract


The sandwich generation is recognized as a group with dual responsibilities, namely fulfilling the needs of both children and parents simultaneously. This condition often leads to significant financial and emotional pressures. This study aims to analyze the relationship between emotional intelligence and problem-solving abilities among retail store employees in the sandwich generation in Seberang Ulu, Palembang. The research employs a quantitative correlational method involving 147 respondents selected using purposive sampling techniques. Data were collected using emotional intelligence and problem-solving scales, analyzed through simple regression tests. The results indicate a significant relationship between emotional intelligence and problem-solving abilities, with a correlation coefficient of R = 0.577 (p < 0.01) and an emotional intelligence contribution of 33.3% to problem-solving. These findings suggest that individuals with high emotional intelligence tend to be more effective in addressing problems. The implications of this study highlight the importance of training and interventions to develop emotional intelligence in the workplace, enhancing the problem-solving abilities of the sandwich generation so they can adapt better to the pressures and demands of dual roles.

Generasi sandwich dikenal sebagai kelompok yang memiliki tanggung jawab ganda, yaitu memenuhi kebutuhan anak-anak dan orang tua secara bersamaan. Kondisi ini seringkali memunculkan tekanan finansial dan emosional yang signifikan. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis hubungan antara kecerdasan emosional dan kemampuan pemecahan masalah pada pegawai toko retail generasi sandwich di Seberang Ulu, Palembang. Penelitian menggunakan metode kuantitatif korelasional dengan melibatkan 147 responden yang dipilih menggunakan teknik purposive sampling. Data dikumpulkan melalui skala kecerdasan emosional dan problem solving, yang dianalisis menggunakan uji regresi sederhana. Hasil penelitian menunjukkan adanya hubungan yang signifikan antara kecerdasan emosional dan problem solving dengan koefisien korelasi R = 0,577 (p < 0,01) dan kontribusi kecerdasan emosional sebesar 33,3% terhadap problem solving. Temuan ini menunjukkan bahwa individu dengan kecerdasan emosional tinggi cenderung lebih efektif dalam menghadapi masalah. Implikasi dari penelitian ini menyoroti pentingnya pelatihan dan intervensi pengembangan kecerdasan emosional di tempat kerja untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah generasi sandwich, sehingga mereka dapat lebih adaptif dalam mengelola tekanan dan tuntutan peran ganda.

Keywords


Problem solving, emotional intelligence, sandwich generation

Full Text:

FULL TEXT

References


Achmad Sya’dullah. (2022). Kecerdasan Emosi Dan Konsep Diri Dengan Problem Solving Pada Mahasiswa. IDEA: Jurnal Psikologi, 6(1), 38–51. https://doi.org/10.32492/idea.v6i1.691

Aisyah, N., & Rahman, I. (2024). Dukungan Informasional terhadap Keberfungsian Sosial pada Generasi Sandwich oleh Komunitas Online @ Sobat sandwich. 4.

Amalianita, B., & Putri, E. Y. (2023). Permasalahan psikologis pada sandwich generation serta implikasi dalam layanan bimbingan dan konseling. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 8(2), 163–171.

Azmi, S., & Rosramadhana, R. (2024). Sandwich Generation : Studi Kasus pada Perempun Bekerja di Kota Tanjungbalai. Jurnal Ilmiah Muqoddimah : Jurnal Ilmu Sosial, Politik, Dan Humaniora, 8, 217. https://doi.org/10.31604/jim.v8i1.2024.217-222

Azwar, S. (2012). Reliabilitas dan Validitas.

Baron, & Bryne. (2003). Social Psychology (10th ed.).

Chintya, R., & Sit, M. (2024). Analisis Teori Daniel Goleman dalam Perkembangan Kecerdasan Emosi Anak Usia Dini. Journal of Psyehologi and Child Development, 4(1), 159–168. https://doi.org/10.37680/absorbent

Cohen, A. L., Pitman Brown, P., & Morales, J. P. (2014). Student Journals: A Means of Assessing Transformative Learning in Aging Related Courses. Gerontology and Geriatrics Education, 36(2), 185–203. https://doi.org/10.1080/02701960.2014.983499

Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research Design. In Writing Center Talk over Time. https://doi.org/10.4324/9780429469237-3

D’Zurilla, T. J., & Maydeu-Olivares, A. (1995). Conceptual and methodological issues in social problem-solving assessment. Behavior Therapy, 26(3), 409–432. https://doi.org/10.1016/S0005-7894(05)80091-7

Farhanah, N., & Zulaikha, S. R. (2016). Hubungan Antara Kecerdasan Emosi Dengan. Kajian Informasi Dan Perpustakaan, 4(2), 179–190.

Gea, A. O. (2017). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dengan Kemampuan Problem Solving. Gajah Mada, 7–8.

Gillett, J. E., & Crisp, D. A. (2017). Examining coping style and the relationship between stress and subjective well-being in Australia’s ‘sandwich generation.’ Australasian Journal on Ageing, 36(3), 222–227. https://doi.org/10.1111/ajag.12439

Gross & Thompson, R. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. Handbook of emotion regulation. Emotion, July.

Hariyati, D. R., & Dewi, D. K. (2020). Hubungan antara Optimisme dengan Adversity Quotient pada Fresh Graduate Universitas Negeri Surabaya. Character: Jurnal Penelitan Psikologi, 8(8), 153–164.

Heppner, P. P., Wampold, B., Owen, J., Thompson, M., & Wang, K. (2016). Research Design in Counseling. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwik3JW-wpjsAhXHZCsKHT8lBsMQFjAAegQIBxAC&url=https%3A%2F%2Fwww.researchgate.net%2Fprofile%2FRamanjaneyulu_Mogili%2Fpost%2Fwhat_is_research_design%2Fattachment%2F59d6420079197b807799dd

Joseph, D. L., & Newman, D. A. (2010). Emotional Intelligence: An Integrative Meta-Analysis and Cascading Model. Journal of Applied Psychology, 95(1), 54–78. https://doi.org/10.1037/a0017286

Khairina, K., & Sahrah, A. (2022). Dukungan sosial sebagai moderator antara konflik peran ganda dengan kesejahteraan subjektif pada Wanita Angkatan Udara. Jurnal Psikologi Ulayat, 10, 79–95. https://doi.org/10.24854/jpu380

Khalil, R. A., & Santoso, M. B. (2022). Generasi Sandwich: Konflik Peran Dalam Mencapai Keberfungsian Sosial. Share : Social Work Journal, 12(1), 77. https://doi.org/10.24198/share.v12i1.39637

Kusumaningrum, F. A. (2018). Generasi Sandwich: Beban Pengasuhan dan Dukungan Sosial pada Wanita Bekerja. Psikologika: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 23(2), 109–120. https://doi.org/10.20885/psikologika.vol23.iss2.art3

Lianti, A., Nirwana, H., & Bimbingan dan Konseling, J. (2023). HubunganProblem Solvingdan Kecerdasan Emosional Terhadap Hubungan Sosial Siswa. Jurnal Ilmiah Multidisipline, 1(12), 552–560. https://doi.org/10.5281/zenodo.10448160

Marlin May Nggiri, Sedyastuti, K., & Arien Anjar Puspitosari. (2024). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Stres Kerja Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Kantor Pengawasan Dan Pelayanan Bea Cukai Type Madya Cukai Kota Malang. Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 3(2), 136–141. https://doi.org/10.56127/jekma.v3i2.1419

Mayer, J. D., Caruso, D. R., & Salovey, P. (2016). The Ability Model of Emotional Intelligence: Principles and Updates. Emotion Review, 8(4), 290–300. https://doi.org/10.1177/1754073916639667

Nur Annisa, Nursanti, S., & Ramdhani, M. (2024). Pemaknaan Generasi Sandwich Dalam Perspektif Generasi Z A ( Studi Fenomenologi Pada Generasi Z Di Kabupaten Kuningan ) G Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Media Sosial ( JKOMDIS ). 04(03), 795–801.

Pratama, M. W. (2024). Eksplorasi Regulasi Emosi pada Generasi Z di Mojokerto Exploration of Emotion Regulation on Generation Z in Mojokerto Abstrak. 11(01), 256–263.

Putra, Y. S. (2017). THEORITICAL REVIEW : TEORI PERBEDAAN GENERASI. Among Makarti, 9(18), 6.

Putri, W. E., Ilmi, D., & Yusri, F. (2024). Pengaruh Kecerdasan Emosional terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Mahasiswa BK Angkatan 2021 UIN Sjech M . Djamil Djambek Bukittinggi. 8, 44205–44213.

Rahayu, I. P., & Rifayani, H. (2024). Penerimaan Diri Pada Generasi Sandwich. Journal of Creative Student Research (JCSR), 2(2), 69–82. https://doi.org/10.55606/jcsrpolitama.v2i2.3636

Robbins, S. P., & Judge, T. (2018). Organizational Behavior. In Sustainability (Switzerland) (Vol. 11, Issue 1). http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI

Salsabila, P., & Annisah, A. (2024). Pemenuhan Keberfungsian Sosial Pada Perempuan Generasi Sandwich. JSSH (Jurnal Sains Sosial Dan Humaniora), 7(2), 109. https://doi.org/10.30595/jssh.v7i2.15137

Sianturi, N. P., Diarang, A., Loho, H., Rasjid, A., Agama, I., & Negeri, K. (2024). PERAN PSIKOLOGI PERKEMBANGAN DALAM DUNIA PENDIDIKAN ANAK SMP. Jurnal Padamara, 1(2), 42–52.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.

Sulistyani. (2022). Psikologi Klinis. Majalah Ilmiah Psikologi, 0(0), 76. https://simdos.unud.ac.id/uploads/file_penunjang_dir/c5a07a290232669b2c5329ac18b4b125.pdf

Widiatmoko, M., & Malasari Ardini, F. (2023). Program Bimbingan Klasikal Berbasis Online Untuk Meningkatkan Higher Order Thinking Skills Perserta Didik. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7(02), 300–314. https://doi.org/10.31316/gcouns.v7i02.4653

Wulandari, N. K., & Rustika, I. M. (2016). Peran Kemandirian Dan Kecerdasan Emosional Terhadap Penyesuaian Diri Pada Siswa Asrama Tahun Pertama Smk Kesehatan Bali Medika Denpasar. Jurnal Psikologi Udayana, 3(2), 232–243. https://doi.org/10.24843/jpu.2016.v03.i02.p06




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v14i2.16912

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Dhea Ismanto, Dwi Hurriyati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

_________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 _________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id