Social Support with Multiple Role Conflicts of Women Teachers During the Pandemic
Abstract
Online learning during a pandemi is a recommended alternative This condition requires them to work at home not only teaching students but also carrying out the role of wife and babysitter at home. This is what creates conditions that lead to multiple role conflict. Women who experience multiple role conflicts really need social support from their surroundings, be it support from their husbands or those closest to them. This study aims to determine the relationship between social support and the dual role conflict of female teachers during a pandemi. This quantitative research was conducted on 131 female teachers through a purposive sampling technique. The measuring instrument used is the multiple role conflict scale and social support. The results of this study found that the higher the social support, the lower the dual role conflict experienced by female teachers. The implications of the results of this study indicate that dual role conflicts for female teachers who teach Online at home and are faced with other responsibilities can be overcome by providing support to women in carrying out their roles.
Pembelajaran daring di masa pandemi menjadi alternatif yang direkomendasikan Kondisi ini mengharuskan mereka bekerja di rumah tidak hanya mengajar siswa tetapi juga menjalankan peran sebagai istri dan babysitter di rumah. Inilah yang menciptakan kondisi yang menyebabkan konflik peran ganda. Perempuan yang mengalami konflik peran ganda sangat membutuhkan dukungan sosial dari sekitarnya, baik itu dukungan dari suami maupun orang-orang terdekatnya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara dukungan sosial dan konflik peran ganda guru perempuan di masa pandemi. Penelitian kuantitatif ini dilakukan terhadap 131 guru perempuan melalui teknik purposive sampling. Alat ukur yang digunakan adalah skala konflik peran ganda dan dukungan sosial. Hasil penelitian ini menemukan bahwa semakin tinggi dukungan sosial, semakin rendah konflik peran ganda yang dialami guru perempuan. Implikasi dari hasil penelitian ini menunjukkan bahwa konflik peran ganda bagi guru perempuan yang mengajar secara daring di rumah dan dihadapkan pada tanggung jawab lain dapat diatasi dengan memberikan dukungan kepada perempuan dalam menjalankan perannya.
Keywords
Full Text:
FULL TEXTReferences
Akbar, A. (2017). Konflik Peran Ganda Karyawan Wanita dan Stres Kerja. An Nisa’a : Jurnal Kajian Gender Dan Anak, 12(1), 33–48.
Apollo, & Cahyadi, A. (2012). Konflik Peran Ganda Perempuan Menikah Yang Bekerja Ditinjau Dari Dukungan Sosial Keluarga Dan Penyesuaian Diri. Widya Warta No. 02 Tahun XXXV I, 000(02), 230–239. http://pjx.sagepub.com/lookup/doi/10
Bintang, A., & Rositawati, S. (2022). Studi Deskriptif Brunout pada Guru yang Melaksanakan Pembelajaran Jarak Jauh. Bandung Conference Series: Psychology Science, 2(1), 29–37. https://doi.org/10.29313/bcsps.v2i1.349
Chairani, I. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 Dalam perspektif Gender di Indonesia. Jurnal Kependudukan Indonesia, 2902, 39. https://doi.org/10.14203/jki.v0i0.571
Dewi, S. S. (2018). Hubungan Konflik Peran Ganda Dengan Ketakutan Untuk Sukses Pada Ibu Yang Bekerja Di Pt. Bumi Sari Prima Pematang Siantar. Counseling, 3 (2), 35. https://doi.org/10.23916/08430011
Dwarawati, D., Rozana, A., Nugrahawati, D. E., Ibnu, R. M., & Restina, A. Z. (2017). Hubungan antara Konflik peran ganda.
Handayani, R. (2020). Multi Peran Wanita Karir Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kajian Gender Dan Anak, 04(1), 1–10.
Hidayat, & Deta. (2017). Analisis Uji coba. Indriani, D., & Sugiasih, I. (2016). Dukungan
Julianty, E., & Prasetya, B. E. A. (2016). Hubungan Antara Dukungan Sosial Suami Dengan Konflik Peran Ganda Pada Guru Wanita Di Kabupaten Halmahera Barat. Jurnal Psikologi Perseptual, 1(1), 410–417. https://doi.org/10.24176/perseptual.v1i 1.1077
Kusumastuti, A. N. (2020). Dampak Konflik Peran Ganda di Masa Pandemi Covid-19 pada Ibu yang Bekerja. Jurnal Psikologi Universitas Gunadarma, 100, 1–5. http://dx.doi.org/10.1016/j.childyouth.2011.10.007%0A
Novita, H., Afriani, S., & Ariska, Y. I. (2021). Hubungan Konflik Peran Ganda Terhadap Stress Kerja Aparatur Sipil Negara ( Asn ) Di Dinas Kesehatan Kabupaten Kaur. 32–37.
Putri, A. F. (2018). Pentingnya Orang Dewasa Awal Menyelesaikan Tugas Perkembangannya. SCHOULID: Indonesian Journal of School
Rahmadita, I. (2013). Pasangan dengan motivasi kerja pada karyawati. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(1), 33–38.
Rahmayati, T. E. (2020). Konflik peran ganda pada wanita karier. Juripol (Jurnal Institusi Politeknik Ganesha Medan), 3(1), 152–165. https://doi.org/10.33395/juripol.v3i1.10 920
Rif’ati, M. I., Arumsari, A., Fajriani, N., Maghfiroh, V. S., Abidin, A. F., Chusairi, A., & Hadi, C. (2018). Konsep Dukungan Sosial. World Development, 1 (1), 1–15.
Santoso, M. D. Y. (2020). Review Article: Dukungan Sosial Dalam Situasi Pandemi Covid 19. Jurnal Litbang Sukowati : Media Penelitian Dan Pengembangan, 5(1), 11–26. https://doi.org/10.32630/sukowati.v5i1. 184
Sarafino, Smith, T. W., King, D. B., & DeLongis, A. (2015). Health psychology: biopsychosocial interactions. Wiley. https://books.google.co.id/books?id=y pODBgAAQBAJ&lpg=PR6&ots=18pKh.JZBhW&dq=sarafino health.psychology&lr&hl=id&pg=PR1#v=one page&q=sarafinohealthpsychology&f=false
Sosial Dan Konflik Peran Ganda Terhadap Kesejahteraan Psikologis Karyawati PT . Sc Enterprises Semarang. Jurnal Proyeksi, 11(1), 46–54.
Sugiyono. (2015). Metode penelitian pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta. In Metode Penelitian. (Cet.21). Alfabeta. http://www.fao.org/3/I8739EN/i8739en.pdf%0A
Sutopo, E. Y., & Slamet, A. (2017). Statistika Inferensial Sutopo. https://books.google.co.id/books?id=j VJLDwAAQBAJ&lpg=PR2&hl=id&pg=P R2#v=onepage&q&f=true
Ulfah, M. A. (2019). Pengaruh Kepuasan Kerja dan Dukungan Sosial Terhadap Konflik Peran Ganda. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(1), 113–120. http://e- journals.unmul.ac.id/index.php/psikon eo/article/view/4712
Utami, K. P., & Wijaya, Y. D. (2018). Hubungan Dukungan Sosial Pasangan Dengan Konflik Pekerjaan-Keluarga Pada Ibu Bekerja. Jurnal Psikologi, 16(1), 1–8.
Wakhudin, Romadlon, F., Harsoyo, T. D., Sahrah, A., & Lestari, M. O. (2020). Covid-19 dalam beragam tinjauan perspektif (D. H. Santoso & A. Santoso (eds.)). MBridge Press Jl. Ringroad Utara, Condong Catur, Depok, Kabupaten Sleman, D.I. Yogyakarta Lab. Multipurpose, Lantai 2 Kampus III UMBY.
Zuraida. (2020). Konflik peran ganda ditinjau dari fear of succes pada wanita yang bekerja (pp. 21–34). Psikologi Konseling, 11(2), 75–87. https://doi.org/10.24114/konseling.v10i 1.9634
DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v11i2.10131
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexing by :
________________________________________
PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
________________________________________
PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi
Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id