Opportunities and Rationality Against Academic Cheating

Yolanda Salsabilla, Muhamad Uyun

Abstract


Although it is thought that the educational system will generate moral heirs to the country, the reality is that academic fraud is causing the nation's morale to crumble right now. scholastic fraud is an intentional act of dishonesty or fraud that is done in order to satisfy or finish scholastic requirements and/or duties. Opportunity and logic are two factors that contribute to academic dishonesty. Students commit academic fraud due to logic and abundant opportunities. The purpose of this study is to ascertain how opportunity and reason affect academic fraud. The study participants were current psychology faculty students. 191 participants were sampled via purposive random sampling. Data was gathered utilizing measuring instruments in the form of a Google Form, including opportunity scales, rationality scales, and academic fraud measures. employing multiple regression to analyze data. The examination of the data yields the significant value of p = 0.000 (0.000 0.005), which indicates that opportunity and rationality have an effect on academic cheating. The study's findings indicate that academic fraud occurs more frequently the more options and rationality pupils have.

Sistem pendidikan dianggap akan melahirkan pewaris moral bagi negara, kenyataannya kecurangan akademik menyebabkan moral bangsa runtuh saat ini. penipuan skolastik adalah tindakan ketidakjujuran atau penipuan yang disengaja yang dilakukan untuk memenuhi atau menyelesaikan persyaratan dan / atau tugas skolastik. Peluang dan logika adalah dua faktor yang berkontribusi terhadap ketidakjujuran akademik. Mahasiswa melakukan kecurangan akademik karena logika dan kesempatan yang melimpah. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memastikan bagaimana peluang dan alasan mempengaruhi kecurangan akademik. Peserta penelitian adalah mahasiswa fakultas psikologi saat ini. 191 peserta diambil sampelnya melalui purposive random sampling. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan alat ukur berupa Google Form, meliputi skala peluang, skala rasionalitas, dan ukuran kecurangan akademik. menggunakan regresi berganda untuk menganalisis data. Pengujian data menghasilkan nilai signifikan p = 0,000 (0,000 0,005), yang menunjukkan bahwa peluang dan rasionalitas berpengaruh terhadap kecurangan akademik. Temuan penelitian menunjukkan bahwa kecurangan akademik lebih sering terjadi, semakin banyak pilihan dan rasionalitas yang dimiliki siswa.


Keywords


Opportunity; Rationality; Academic fraud

Full Text:

FULL TEXT

References


Albrecht, S. W., Albrecht, C. O., Albrecht, C. C., & Zimbelman, M. F. (2012). Fraud Examination.

Arfiana, M., & Sholikhah, N. (2021). Fraud Diamond dan Literasi Ekonomi Sebagai Determinan Perilaku Kecurangan Akademik. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1623–1637.

Asthary, D., Mappalotteng, A. M., & Bakry, A. (2019). Analisis Perilaku Kecurangan Akademik Pada Mahasiswa Akuntansi Dengan Menggunakan Konsep Fraud Triangle. Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi, 11(02), 12.

Becker, D., Connolly, J., Lentz, P., & Morrison, J. (2006). Using the business fraud triangle to predict academic dishonesty among business students. Academy of Educational Leadership Journal, 10(1).

Bujaki, M., Lento, C., & Sayed, N. (2019). Utilizing professional accounting concepts to understand and respond to academic dishonesty in accounting programs. Journal of Accounting Education, 47. https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2019.01.001

Bunayya, A., Wiralestari, ), & Safelia, N. (2021). the Effect of Diamond Fraud Dimensions on Academic Fraud Behavior of S1 Students Department of Accounting Faculty of Economics and Business Jambi University Pengaruh Dimensi Fraud Diamond Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa S1 Jurusan Akuntans. Jambi Accounting Review (JAR) JAR, 2(2), 144–161. https://online-journal.unja.ac.id/JAR/

Christiana, A., Kristiani, A., & Pangestu, S. (2021). Kecurangan Pembelajaran Daring Pada Awal Pandemi: Dimensi Fraud Pentagon. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 19(1), 66–83. https://doi.org/10.21831/jpai.v19i1.40734

Edi, E., & Victoria, E. (2018). Pembuktian Fraud Triangle Theory Pada Financial Report Quality. Jurnal Benefita, 3(3), 380. https://doi.org/10.22216/jbe.v3i3.3247

Fadillah, A. (2019). Hubungan Antara Efikasi Diri Dengan Perilaku Menyontek Pada Mahasiswa. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(4), 657–664. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v7i4.4846

Fathonah, C., & Ramadhani, A. (2021). Persepsi Siswa Tentang Kinerja Guru Dan Kesiapa Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa SMA. Jurnal Imiah Psikologi, 9, 921–934. https://doi.org/10.30872/psikoborneo

Galuh, M., Rayi, P., Ekonomi, F., Tidar, U., Pramudyastuti, O. L., Ekonomi, F., & Tidar, U. (2023). KECURANGAN DALAM PENGELOLAAN DANA ORGANISASI KEMAHASISWAAN : TINJAUAN PERSPEKTIF FRAUD DIAMOND. 3(1), 175–187.

Hormati, G. A., & Pesudo, D. A. A. (2019). Pengaruh Tekanan, Kesempatan, Rasionalisasi Dan Kemampuan Terhadap Kecenderungan Aparatur Sipil Negara Dalam Melakukan Kecurangan Akuntansi Studi Empiris Satuan Kerja Perangkat Daerah Kabupaten Bolaang Mongondow Timur. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Humanika, 9(2), 172–190.

Macgregor, J., & Stuebs, M. (2012). Accounting Education : An International To Cheat or Not to Cheat : Rationalizing Academic Impropriety To Cheat or Not to Cheat : Rationalizing Academic Impropriety. Accounting Education: An International Journal, 21(3), 265–287.

McCabe, D. L., Treviño, L. K., & Butterfield, K. D. (2001). Cheating in academic institutions: A decade of research. Ethics and Behavior, 11(3), 219–232. https://doi.org/10.1207/S15327019EB1103_2

Mead, N. L., Baumeister, R. F., Gino, F., Schweitzer, M. E., & Ariely, D. (2009). Too tired to tell the truth: Self-control resource depletion and dishonesty. Journal of Experimental Social Psychology, 45(3), 594–597. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2009.02.004

Miranda, C. A., Uyun, M., Studi, P., Islam, P., & Psikologi, F. (2023). Impact Academic Pressure and Academic Ability Against Academic Cheating Dampak Tekanan Akademik dan Kemampuan Akademik Terhadap Kecurangan Akademik. Jurnal Imiah Psikologi, 11(1), 117–123. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v11i1

Murdiansyah, I., Sudarma, M., & Nurkholis. (2017). PENGARUH DIMENSI FRAUD DIAMONDTERHADAP PERILAKU KECURANGAN AKADEMIK (STUDI EMPIRIS PADA MAHASISWA MAGISTER AKUNTANSI UNIVERSITAS BRAWIJAYA). Akuntansi Aktual, 4(2), 121–133.

Nursani, R., & Irianto, G. (2014). Perilaku kecurangan akademik Mahasiswa: Fraud Diamond. Jurnal Ilmiah Mahasiwa FEB , 2(2), 1–21.

Pertama, I. G. A. W., & Anggiriawan, I. P. B. (2022). Analisis Faktor-Faktor yang Mendasari Perilaku Kecurangan Akademik. EKONIKA : Jurnal Ekonomi Universitas Kadiri, 7(2), 184. https://doi.org/10.30737/ekonika.v7i2.2826

Pertiwi, G. A. (2020). Pengaruh Stres Akademik dan Manajemen Waktu Terhadap Prokrastinasi Akademik. Jurnal Imiah Psikologi, 8, 738–749. https://doi.org/10.30872/psikoborneo

Pranagita et al. (2020). Perilaku Kecurangan Akademik dari Perspektif The Fraud Trian-gle Theory (Study Empiris Mahasiswa FKIP Universitas X). Tata Arta" UNS, 6(3), 2020. https://jurnal.uns.ac.id/tata/article/view/59107/34512

Puasaningsih, W., Sukarmanto, E., & Maemunah, M. (2022). Pengaruh Fraud Pentagon dan Integritas Mahasiswa terhadap Tindakan Kecurangan Akademik. Bandung Conference Series: Accountancy, 2(1), 821–826. https://doi.org/10.29313/bcsa.v2i1.2177

Purnamasari, Dd., & Irianto, G. (2013). Analisis Pengaruh Dimensi Fraud Triangke Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa Pada Saat Ujian dan Metode Pencegahan. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents.

Ruankaew, T. (2016). Beyond the Fraud Diamond. International Journal of Business Management & Economic Research, 7(1), 474–476.

Sihombing, M., & Budiartha, I. K. (2020). Analisis Pengaruh Fraud Triangle Terhadap Kecurangan Akademik (Academic Fraud ) Mahasiswa Akuntansi Universitas Udayana. E-Jurnal Akuntansi, 30(2). https://doi.org/10.24843/eja.2020.v30.i02.p07

Sugiyono. (2011). Metode penelitian kuantitatif kualitatif. In Bandung Alf (p. 143). Penerbit Alfabeta.

Uyun, M. (2020). ISLAMIC RELIGIOSITY TOWARD ACADEMIC FRAUD STUDENT OF UIN RADEN FATAH PALEMBANG. Psikis : Jurnal Psikologi Islami. https://doi.org/10.19109/psikis.v6i1.4730

Warni, P., & Margunani, M. (2022). Pengaruh Dimensi dalam Fraud Diamond dan Penyalahgunaan Teknologi Informasi Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik. Business and Accounting Education Journal, 3(1), 36–49. https://doi.org/10.15294/baej.v3i1.59275

Zaini, M., Achdiar, A. C., & Setiawan, R. (2015). Analisis Pengaruh Fraud Diamond dan Gone Theory Terhadap Academic Fraud (Studi Kasus Mahasiswa Akuntansi Se-Madura). SNA Ke-18 Mataram.

Zamzam, I., Mahdi, S., & Ansar, R. (2017). Pengaruh diamond fraud dan tingkat religiuitas terhadap kecurangan akademik (studi pada mahasiswa S-1 di lingkungan perguruan tinggi se kota Ternate). Akuntansi Peradaban, 3, 1–24.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v11i2.10989

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id