Leadership Style and Work Environment on Employee Performance

Fitiara Adistha Cahyani, Diana Diana, Jamiah Jamiah

Abstract


The background of the problem in this study is that there are many problems encountered in the company PT. Kharisma Anugrah Lestari is that there are still many employees who do not comply with work regulations at the company, employees also show lack of work performance, lack of responsibility for work, the need for efforts made by PT. Kharisma Anugrah Lestari to improve effective employee performance. These problems raise the need for a leadership style in managing human resources in a work unit and a supportive work environment. So, the author is interested in conducting further research entitled "The Influence of Leadership Style and Work Environment on Employee Performance at PT. Charisma Anugrah Lestari". This writing uses quantitative methods. Data collection techniques are carried out by observation, interviews, documentation, questionnaires, and library studies. The source of the data used is the results of questionnaires filled out by all employees of PT. Kharisma Anugrah Lestari with a population of 30 people. The statistical analysis method used was multiple linear regression with IBM SPSS version 23 rocks. The results of partial hypothesis testing show that leadership style has a positive and significant effect on employee performance, while the work environment has no effect and is not significant on employee performance, based on the results of simultaneous tests, the F value is calculated > F table obtained 16.119 > 3.340 means positive. With a significance value of 0.000 < 0.05 meaning significant, it can be concluded that leadership style and work environment can simultaneously have a positive and significant effect on employee performance. With the results of the coefficient of determination test showing a figure of 0.544 or 54.4%, it means that almost half of the performance of PT. Kharisma Anugrah Lestari is influenced by leadership style and work environment.

Latar Belakang permasalahan dalam penelitian ini adalah terdapat banyak permasalahan ditemui di perusahaan PT. Kharisma Anugrah Lestari yaitu masih banyak karyawan yang tidak mematuhi peraturan kerja pada perusahaan, para karyawan juga menunjukkan kurangnya prestasi kerja, kurangnya tanggung jawab terhadap pekerjaan,Perlunya upaya yang dilakukan oleh PT. Kharisma Anugrah Lestari untuk meningkatkan kinerja karyawan yang efektif. timbul-timbulnya masalah ini diperlukannya gaya kepemimpinan dalam mengelola sumber daya manusia dalam suatu unit kerja serta lingkungan kerja yang mendukung. maka penulis tertarik untuk melakukan penelitian lebih lanjut dengan judul “Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Lingkungan Kerja terhadap Kinerja Karyawan Pada PT. Kharisma Anugrah Lestari”. Penulisan ini menggunakan metode kuantitatif. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan observasi, wawancara, dokumentasi, kuesioner dan studi perpustakaan. Sumber data yang digunakan adalah hasil kuesioner yang diisi oleh seluruh karyawan PT. Kharisma Anugrah Lestari dengan jumlah populasi 30 orang. Metode analisis statistik yang digunakan adalah regresi linear berganda dengan batuan IBM SPSS versi 23. Hasil pengujian hipotesis secara parsial menunjukkan bahwa gaya kepemimpinan berpengaruh positif dan signifikan terhadap kinerja karyawan, sedangkan lingkungan kerja tidak berpengaruh dan tidak signifikan terhadap kinerja karyawan, Berdasarkan hasil uji simultan nilai F hitung > Ftabel diperoleh 16,119 > 3.340 artinya positif. dengan nilai signifikansi 0,000 < 0,05 artinya signifikan, maka dapat disimpulkan bahwa gaya kepemimpinan dan lingkungan kerja secara simultan dapat berpengaruh positif dan signifikan terhadap kinerja karyawan. Dengan Hasil uji koefisien determinasi menunjukkan angka sebesar 0,544 atau 54,4% artinya hampir setengah kinerja karyawan PT. Kharisma Anugrah Lestari dipengaruhi oleh gaya kepemimpinan dan lingkungan kerja.


Keywords


Leadership Style; Work Environment; Employee Performance

Full Text:

FULL TEXT

References


Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Prentice Hall.

Budiman, A. (2006). Kebebasan, Negara, Pembangunan, Kumpulan Tulisan 1965-2005.

Candrawati, D. (2019). Persepsi Terhadap Pola Asuh Demokratis Dan Konsep Diri Terhadap Penyesuaian Diri Pada Mahasiswa. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 8(2), 99. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v8i2.3048

Febry, & Teofilus. (2020). SPSS: Aplikasi Pada Penelitian Manajemen Bisnis. In Suparyanto dan Rosad (2015 (Vol. 5, Issue 3).

Ghozali, I. (2010). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 19.

Hajar, S. (2017). Pengaruh Kefungsian Terhadap Pengherotan Kognitif Pelajar dan Ketahanan Diri Sebagari Perantara. Tesis. https://www.ptonline.com/articles/how-to-get-better-mfi-results

Hutz, A., Martin, W.E. Beitel, M. (2007). Ethnocultural Person Environment Fit and College Adjustment: Some Implications for College Counselors. Journal of College Counseling, 10, 130–13.

Ismaniar, & Uyun, M. (2023). Extraversion , Agreeableness and Gratitude. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 12(1), 132–137.

Ismawati, L., & Andriyani, I. N. (2022). Correlation Self-Efficacy and Adversity Quotient of Students at SMK Muhammadiyah 2 Wedi Klaten. Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(1), 78–88. https://doi.org/10.51276/edu.v3i1.212

Kinman, G. (2014). Exploring Stress Resilience in Trainee Social Workers: The Role of Emotional and Social Competencies Work-related wellbeing in UK academic employees View project Presenteeism View project. July 2010, 261–275. https://www.researchgate.net/publication/249285521

Kurniawati, J., & Baroroh, S. (2016). Literasi Media Digital Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Bengkulu. Jurnal Komunikator, 8(2), 51–66. https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrjbwLmv_NiIYcJ9B1XNyoA;_ylu=Y29sbwNncTEEcG9zAzEEdnRpZANEMTEyNV8xBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1660170343/RO=10/RU=https%3A%2F%2Fjournal.umy.ac.id%2Findex.php%2Fjkm%2Farticle%2Fview%2F2069/RK=2/RS=81QU2oK5sxo7ghZTIsrFj4EtGCI-

Leman. (2007). The Best of Chinese Life Philodophies. Gramedia Pustaka Utama.

Lingga, & Tuapattinaja. (2012). Gambaran Virtue Mahasiswa Perantau. 1(2004), 1–94.

Masron Mensih, Fauziah Ibrahim, & Nazirah Hassan. (2021). Hubungan Antara Motivasi Pencapaian, Kecerdasan Emosi Dan Ketahanan Diri Dalam Kalangan Mahasiswa Kerja Sosial. E-Bangi Journal of Social Science and Humanities, 18(1 (2021)), 37–48.

Miranda, C. A., & Uyun, M. (2023). Impact Academic Pressure and Academic Ability Against Academic Cheating Dampak Tekanan Akademik dan Kemampuan Akademik Terhadap Kecurangan Akademik. Psikoborneo, 11(1), 117–123.

Muhson, A. (2015). Pedoman Praktikum Aplikasi Komputer Lanjut. 53(9), 1689–1699.

Naim, M. (1984). Merantau Pola Migrasi Suku Minangkabau. Gajah Mada University Press.

Nugraha, A. P., & Nuryana, I. (2017). Hubungan antara Kecerdasan Emosi dan Efikasi Diri Pelajaran Matematika. Universitas Islam Indonesia.

Nuralisa, A., Machmuroch, & Astriana, S. (2016). Hubungan antara adversity quotient dan dukungan sosial teman sebaya dengan penyesuaian diri mahasiswa perantauan tahun pertama fakultas teknik universitas sebelas maret surakarta. Wacana, 8(2), 1–12.

Pantu, E. A. (2021). Moderasi Usia dalam Pengaruh Semester Terhadap Efikasi Diri Akademik pada Pembelajaran Online. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 10(1), 78. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v10i1.4583

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 30 Tahun 1990 Tentang Pendidikan Tinggi. (2019).

Rikumahu, M. C. E., & Rahayu, M. N. M. (2022). Resiliensi Akademik Pada Mahasiswa: Bagaimana Kaitannya Dengan Optimisme Selama Masa Pembelajaran Daring? Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(3), 575. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i3.8467

Risma, D. (2016). Analisis Self Resilience Dalam Menyelesaikan Skripsi Pada Mahasiswa Prodi Pg Paud Fkip Universitas Riau. Educhild, 5(1), 1–7.

Russell, J., & Russell, L. (2006). The 2006 Pfeiffer Annual Training: measuring employee resilience. Russell Consulting, Inc.

Saidah, S., & Aulia, L. A.-A. (2014). Hubungan self-efficacy dan adversity quotient (AQ). Jurnal Psikologi, 2(2), 54–61. https://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/ILMU-PSIKOLOGI/article/view/1069

Santos, M. C. J. (2013). Assessing The Effectiveness of The Adapted Adversity quotient Program in a Special Education School. International Refereed Research Journal, III(4).

Sholihah, A. A., Meiyuntariningsih, T., & Ramadhani, H. S. (2023). Minat berwirausaha pada mahasiswa : Bagaimana perananan self-efficacy dan adversity quotient ? Pendahuluan. 2(4), 1004–1013.

Stoltz, P. G. (2000). Adversity Quotient: Mengubah Hambatan Menjadi Tantangan. PT Gramedia Widiasarana Indonesia.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sujono, S. (2014). Hubungan Antara Efikasi Diri (Self Efficacy) Dengan Problem Focused Coping Dalam Proses Penyusunan Skripsi Pada Mahasiswa FMipa Unmul. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(2), 67–71. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v2i2.3639

Uyun, M. (2018). Orientasi Tujuan Dan Efikasi Akademik Terhadap Kecurangan Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Uin Raden Fatah Palembang. Psikis : Jurnal Psikologi Islami, 4(1), 45–51. https://doi.org/10.19109/psikis.v4i1.1938

Wagnild, G. M., & Young, H. M. (1993). Development and Psychometric Evaluation of the Resilience Scale. Journal of Nursing Measurement, 1(2), 165–178.

Wan Samhanin, S. (2019). Pengaruh Gaya Perapatan, Gaya Keibubapaan, Strategi daya tindak dan ketahanan diri ke atas kepuasaan hidup remaja di daerah Petaling Selangor. University Kebangsaan Malaysia.

Wardani, A. F., & Syah, M. E. (2022). Gambaran Self Efficacy Mahasiswa Angkatan Pertama dalam Proses Penyusunan Skripsi. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(4), 671. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i4.8628

Wibowo, M. W. (2015). HUBUNGAN ANTARA KECERDASAN EMOSI , ADVERSITY QUOTIENT DAN EFIKASI DIRI PADA SISWA KELAS XII MADRASAH ALIYAH NEGERI 1 MAGELANG Moersito Wimbo Wibowo Masing-masing mencapai sekolah akan mengeluarkan kebijakan jam pelajaran tambahan untuk melatih. Jurnal Psikologi Tabularasa, 10(2), 186–200. https://jurnal.unmer.ac.id/index.php/jpt/article/view/1401

Wulandari, & Kumalasari, D. (2022). Resiliensi akademik pada mahasiswa: Bagaimana kaitannya dengan dukungan dosen? Jurnal Psikologi Malahayati, 4(1), 19–30.




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v11i2.11739

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id