Honorary Teacher Well-Being: An Analysis of the Relationship with Transformational Leadership and Work Stress
Abstract
Teacher well-being is often discussed in Indonesia in terms of the salaries and incentives they receive. However, there is another aspect of well-being that is rarely discussed, especially in the context of teachers in Indonesia, known as teacher well-being. The purpose of this study was to investigate the relationship between transformational leadership and job stress on teacher well-being in honorary teachers. The subjects in this study consisted of 32 honorary teachers. The data analysis method in this study applied multiple regression analysis with the support of JASP 0.19.1.0 software for Windows. The findings of this study indicate that principals' transformational leadership and job stress jointly influence teachers' welfare in honorary teaching staff with a value of r=0.787 and p<0.001, where the effective contribution reaches 78.8%, while the other 21.3% is influenced by other variables not analyzed in this study. The impact of this study can be a guideline for schools in formulating leadership strategies and building a more supportive work atmosphere for teacher welfare to improve the quality of education and reduce the stress experienced by honorary teachers.
Kesejahteraan guru yang sering dibahas di Indonesia adalah dari segi gaji serta insentif yang mereka terima. Namun, ada aspek kesejahteraan lain yang masih jarang dibahas, terutama dalam konteks guru di Indonesia, yang dikenal dengan istilah teacher well-being. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menginvestigasi hubungan antara kepemimpinan transformasional dan stres kerja terhadap kesejahteraan guru pada pengajar honorer. Subjek dalam penelitian ini terdiri dari 32 guru honorer. Metode analisis data dalam penelitian ini menerapkan analisis regresi berganda dengan dukungan perangkat lunak JASP 0.19.1.0 untuk Windows. Temuan dari penelitian ini menunjukkan bahwa kepemimpinan transformasional kepala sekolah serta stres kerja berpengaruh secara bersama-sama terhadap kesejahteraan guru pada tenaga pengajar honorer dengan nilai r=0.787 dan p<0.001, di mana kontribusi efektifnya mencapai 78.8%, sedangkan 21.3% lainnya dipengaruhi oleh variabel lain yang tidak dianalisis dalam studi ini. Dampak dari penelitian ini bisa menjadi pedoman bagi sekolah dalam merumuskan strategi kepemimpinan dan membangun suasana kerja yang lebih mendukung kesejahteraan guru untuk meningkatkan mutu pendidikan dan mengurangi stres yang dialami oleh guru honorer.
Keywords
Full Text:
FULL TEXTReferences
Agung, I. G. A. A. (2022). Pengantar Statistik Parametrik dan Nonparametrik. 1–31. https://eprints.unmas.ac.id/id/eprint/3203/1/TR-0006.pdf
Anwar, M. (2024). IDEAS: 74% Guru Honorer Dibayar Lebih Kecil dari Upah Minimum Terendah. Institute for Demographic and Poverty Studies (IDEAS). https://ideas.or.id/2024/08/08/ideas-74-guru-honorer-dibayar-lebih-kecil-dari-upah-minimum-terendah/
Bernard, M. B. (1990). From Transactional to Transformative Leadership: Learning to Share the Vision. Acorn, 19(3), 19–32.
Brady, J., & Wilson, E. (2020). Teacher wellbeing in England: teacher responses to school-level initiatives. Cambridge Journal of Education, 00(00), 1–19. https://doi.org/10.1080/0305764X.2020.1775789
Christiani, L. P., & Sudibjo, N. (2025). Pengaruh Transformational Leadership dan Trust in Leader. 24(1), 527–539.
Collie, R. J., Shapka, J. D., Perry, N. E., & Martin, A. J. (2015). Teacher well-being: Exploring its components and a practice-oriented scale. Journal of Psychoeducational Asessment, 33(0), 744–756. https://doi.org/10.1177/0734282915587990.0
Dara, Y. P., Agusta, E. V., Rahma, U., & Faizah, F. (2021). Suppression Sebagai Mediator Peranan Emotional Job Demand Terhadap Teacher Well-Being. Jurnal Sains Psikologi, 10(1), 55. https://doi.org/10.17977/um023v10i12021p55-65
Dara, Y. P., Aisyah, S., Faizah, F., & Rahma, U. (2021). Kesejahteraan guru: Apakah tuntutan emosional kerja dan kepercayaan pada rekan kerja itu penting? Jurnal Ecopsy, 8(2), 109–118. https://doi.org/10.20527/ecopsy.2021.06.010
Gautama, R. (2023). Fenomena Guru Takut Hukum Siswa yang Melanggar, Pemkot Metro Ambil Langkah Ini. Suara Lampung.Id.
Hadini, T. (2024). Hubungan Antara Workload Dan Burnout Dengan Teacher Well Being Pada Guru Honorer Hubungan Antara Workload Dan Burnout Dengan Teacher Well Being Pada.
Hidayat, D. (2025). Sistem PPPK Dihapus 2025, Peluang jadi ASN Terbuka? Radio Republik Indonesia. https://www.rri.co.id/nasional/1248537/sistem-pppk-dihapus-2025-peluang-jadi-asn-terbuka
Huyghebaert, T., Gillet, N., Beltou, N., Tellier, F., & Fouquereau, E. (2018). Effects of workload on teachers’ functioning: A moderated mediation model including sleeping problems and overcommitment. Stress and Health, 34(5), 601–611. https://doi.org/10.1002/smi.2820
Iqbal, M. (2021). Kepemimpinan Transformasional Dalam Upaya Pengembangan Sekolah/Madrasah. Pionir: Jurnal Pendidikan, 10(3), 119–129. https://doi.org/10.22373/pjp.v10i3.12187
Irpan, I., Adriansyah, M. A., & Sanjaya, A. (2022). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Situasional dan Keadilan Interaksional Terhadap Kinerja Karyawan. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(1), 180. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i1.7227
Issom, F. L., & Fachrurozzy. (2022). The Effect Of Teacher Stress On Teacher Well-Being In Teachers Who Teach On Inclusive Elementary School. Jurnal Penelitian Dan Pengukuran Psikologi: JPPP, 11(02), 76–83. https://doi.org/10.21009/jppp.112.03
Issom, F. L., & Makbulah, R. (2017). Pengaruh Stres Situasi Kerja Terhadap Psychological Well-Being Pada Guru Honorer Madrasah Ibtidaiyah Di Kota Tangerang. Perspektif Ilmu Pendidikan, 31(1), 61–67. https://doi.org/10.21009/pip.311.8
Meidelina, O., Saleh, A. Y., Cathlin, C. A., & Winesa, S. A. (2023). Transformational leadership and teacher well-being: A systematic review. Journal of Education and Learning (EduLearn), 17(3), 417–424. https://doi.org/10.11591/edulearn.v17i3.20858
Muallif, M. (2023). Perbedaan Guru Honorer dan Guru PNS: Dari Status Kepegawaian Hingga Tugas dan Tanggung Jawab. Universitas An Nur Lampung. https://an-nur.ac.id/blog/perbedaan-guru-honorer-dan-guru-pns-dari-status-kepegawaian-hingga-tugas-dan-tanggung-jawab.html
Mussyarofa, M. (2023). Hubungan Antara Self Compassion dengan Teacher Well-Being pada Guru SMP dan SMA [Universitas Mercubuana Jakarta]. https://repository.mercubuana.ac.id/76779/
Muzakki, M., & Arum, F. F. (2022). Workload, Work Stress, and Work Environment are Essestial Predictors of Teacher Well-Being: Emperical Study. ECOBISMA (Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen), 9(2), 1–14.
Nur, Y. M., & Alwi, M. A. (2023). Hubungan Psychological Wellbeing dengan Stres Kerja Guru Honorer SMA Sederajat di Kecamatan Bulukumpa. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, Vol.1(10), 570–578.
Pangestuti, T. A., Wulandari, R., Jannah, E. miftahul, & Setiawan, F. (2021). Permaslahan Guru Honorer Terkait Kebijakan Penghentian Rekrutmen Guru PNS Menjadi PPPK. Journal of Business Theory and Practice, 10(2), 6. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1958%0Ahttp://ejurnal.undana.ac.id/index.php/glory/article/view/4816%0A
Parwati, N. P., & Pramartha, I. N. B. (2021). Strategi guru sejarah dalam menghadapi tantangan pendidikan indonesia di era society 5.0. Widyadari: Jurnal Pendidikan, 22(1), 143–158. https://doi.org/10.5281/zenodo.4661256
Pebrianti, L. (2020). Hubungan Stress Kerja Dengan Motivasi Kerja Pada Karyawan. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(4), 648. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v8i4.5570
Pernanda, Y. A. (2021). Perbedaan Kinerja Guru Honorer Dengan Pegawai Negeri Sipil. JOURNAL SCIENTIFIC OF MANDALIKA (JSM) e-ISSN 2745-5955 | p-ISSN 2809-0543, 2(1), 37–44. https://doi.org/10.36312/10.36312/vol2iss1pp37-44
Pusvitasari, R., Viriyavejakul, C., & Sumettikoon, P. (2023). the Impact of Leadership on Teacher Well-Being and Student Achievement in Islamic Private Schools in Southern Thailand. Journal of Positive Psychology & Wellbeing, 7(1), 701–715. http://mail.journalppw.com/index.php/jppw/article/view/15691%0Ahttp://mail.journalppw.com/index.php/jppw/article/download/15691/10093
Ra, R. (2019). Jumlah guru di Indonesia, 2014-2019. Lokadata.Beritagar.Id. https://lokadata.beritagar.id/chart/preview/jumlah-guru-di-indonesia-2014-2019-1585298885
Rahmah, S. (2013). Hubungan Gaya Kepemimpinan Transformasional dengan Employee Engagement Karyawan. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(2), 115–119. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v1i2.3292
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2008). Perilaku organisasi (D. Angelica, R. Cahyani, & A. Rosyid (eds.); 12th ed.). Salemba Empat.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2011). A Self-Determination Theory Perspective on Social, Institutional, Cultural, and Economic Supports for Autonomy and Their Importance for Well-Being. 45–64. https://doi.org/10.1007/978-90-481-9667-8
Saputri, G., & Arswimba, B. A. (2021). Tingkat Psychological Well-Being Guru. Solusi : Jurnal Konseling Dan Pengembangan Pribadi, 3(2), 1–15. https://e-journal.usd.ac.id/index.php/solution/article/view/7566
Setiasih, S., & Jayanti, I. G. A. P. M. (2018). Perceived Social Support and Subjective Well-being of Ex-service People of the Indonesian Defence Forces. ANIMA Indonesian Psychological Journal, 33(3), 190–199. https://doi.org/10.24123/aipj.v33i3.1695
Setiawan, H. (2014). Psychological Well-Being pada Guru Honorer di Sekolah Dasar di Kecamtan Wonotunggal Kabupaten Batang. Heri Setiawan, Psychological Well-Being Pada Guru Honorer Di Sekolah Dasar Di Kecamtan Wonotunggal Kabupaten Batang, Skripsi UNS, 2014. Hal. 14, Diakses Melalui Https://Lib.Unnes.Ac.Id/235885/1/1550407024, 3(1), 14. https://lib.unnes.ac.id/235885/1/1550407024
Vesely, A. K., Saklofske, D. H., & Nordstokke, D. W. (2014). EI training and pre-service teacher wellbeing. Personality and Individual Differences, 65, 81–85. https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.01.052
Widianto, E. (2023). Peran kepemimpinan kepala sekolah sebagai Solution Giver Di Sekolah. Universirtas Negeri Malang, 499–512.
Winesa, S. A., & Saleh, A. Y. (2020). Resiliensi sebagai Prediktor Teacher Well-Being. Jurnal Ilmiah Psikologi MIND SET, 11(02), 116–128. https://doi.org/10.35814/mindset.v11i02.1446
Wirandha, A. L. S. H., & Heryadi, A. (2022). Keterkaitan Dukungan Keluarga Dengan Stres Kerja Prajurit. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(4), 624. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i4.8589
Zulkifli, M., Darmawan, A., & Sutrisno, E. (2014). Motivasi Kerja Dan Kinerja Guru. Jurnal Psikologi Indonesia, 3(2), 148–155.
DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v13i3.20891
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Ali Abdul Wakhid, Suhandi, Erwanto, Shumaila

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
________________________________________
PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi
Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id