Konflik Peran Ganda dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Polri

Kurniawan Kurniawan, Diah Rahayu

Abstract


Academic procrastination is a phenomenon that often occurs, especially in students who have multiple roles as well as students in the National Police. This study aims to empirically examine whether or not there is a relationship between work family conflict and academic procrastination of Polri students at Mulawarman University. The method used is correlational quantitative, the number of subjects is 96 Police students who were selected by total sampling technique. Data were collected using the academic procrastination and work family conflict scale adopted from previous studies with the reliability level of the academic procrastination scale = 0.852 and the work family conflict scale = 0.900. The data analysis technique using the Pearson Product Moment correlation test resulted in a calculated r value = 0.584 and p = 0.000 <0.05. These results show a fairly strong relationship between work family conflict and academic procrastination, meaning that the higher the perceived work family conflict, the higher the academic procrastination carried out by Polri students at Mulawarman University.


Prokrastinasi akademik merupakan fenomena yang sering terjadi terutama pada mahasiswa yang memiliki peran ganda seperti halnya pada mahasiswa yang juga berstatus sebagai anggota Polri. Penelitian ini bertujuan untuk menguji secara empirik ada atau tidaknya hubungan antara konflik peran ganda terhadap prokrastinasi akademik pada mahasiswa Polri di Universitas Mulawarman. Metode yang digunakan kuantitatif korelasional, jumlah subjek 96 orang mahasiswa Polri yang dipilih dengan teknik total sampling. Data dikumpulkan menggunakan skala prokrastinasi akademik dan konflik peran ganda yang diadopsi dari penelitian sebelumnya dengan tingkat reliabilitas skala prokrastinasi akademik = 0.852 dan skala konflik peran ganda = 0.900. Teknik analisa data menggunakan uji korelasi Pearson Product Moment menghasilkan nilai r hitung = 0.584 dan p = 0.000 < 0.05. Hasil ini menunjukkan hubungan yang cukup kuat antara konflik peran ganda dengan prokrastinasi akademik, artinya semakin tinggi konflik peran ganda yang dirasakan maka semakin tinggi pula prokrastinasi akademik yang dilakukan oleh mahasiswa Polri di Universitas Mulawarman. 

 


Keywords


Academic; procrastination; Dual role conflict.

Full Text:

PDF

References


Amin, F. N. Al, Indahwati, & Angraini, Y. (2013). Analisis Ketepatan Waktu Lulus Berdasarkan Karakteristik Mahasiswa FEM dan Faperta Menggunakan Metode Chart. Xplore, 2(1), 2–8. http://repository.ipb.ac.id:8080/handle/123456789/67157?show=full

Arikunto, S. (2012). Prosedur penelitian : suatu pendekatan praktik. In Bumi Aksara. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=801361

Arumsari, A. D., & Muzaqi, S. (2016). Prokrastinasi akademik pada mahasiswa yang bekerja. E-Jurnal Spirit Pro Patria, 2(2), 30–39. https://doi.org/https://doi.org/10.29138/spirit%20pro%20patria.v2i2.534

Ayuaulia, M., & Rusmawati, D. (2020). Hubungan Antara Konflik Peran Ganda Dengan Motivasi Berprestasi Pada Mahasiswi Yang Sudah Berkeluarga Di Jombang. Empati, 9(1), 9–14.

Chaplin, J. P. (2014). Kamus Lengkap Psikologi. Rajawali Press. https://onesearch.id/Record/IOS16908.slims-10738

Fauziah, H. H. (2015). Faktor-faktor yang mempengaruhi prokrastinasi akademik pada mahasiswa fakultas psikologi uin sunan gunung djati bandung. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(2), 123–132. https://doi.org/10.15575/PSY.V2I2.453

Fauziah, Z. F. (2020). Pengaruh Konflik Peran Ganda Dan Keseimbangan Kehidupan Kerja Terhadap Motivasi Kerja Pada Karyawati Tambang Batu Bara. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(2), 255–264. https://doi.org/10.30872/PSIKOBORNEO.V8I2.4909

Ghufron, M. N., & Risnawati, R. S. (2012). Teori-teori psikologi (Edisi ke 2). Badan Penerbit Ar-Ruzz Media.

Greenhaus, J. H., & Beutell, N. J. (2013). Sources of conflict between work and family roles . JSTOR , 10(1), 76–88. https://www.academia.edu/19488802/Sources_of_Conflict_between_Work_and_Family_Roles

Hakim, N. R., Prihandhani, I. S., & Wirajaya, I. G. (2018). Hubungan manajemen waktu dengan kebiasaan prokrastinasi penyusun skripsi mahasiswa keperawatan angkatan viii stikes bina usada bali. Widyadari Jurnal Pendidikan, 19(2), 1–8. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/widyadari/article/view/180/150

Hapsari, D. G., & Budiani, M. S. (2019). Hubungan antara konflik peran ganda dengan prokrastinasi kerja pada karyawati pt. pertamina (persero). Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 6(4), 1–5. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/character/article/view/29663

Jannah, M. (2014). Prokrastinasi akademik (perilaku penundaan akademik) mahasiswa fakultas ilmu pendidikan universitas negeri surabaya. Jurnal BK UNESA, 4(3), 1–8. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-bk-unesa/article/view/9055

Mardelina, E., & Muhson, A. (2017). Mahasiswa bekerja dan dampaknya pada aktivitas belajar dan prestasi akademik. Jurnal Economia, 13(2), 209. https://doi.org/10.21831/ECONOMIA.V13I2.13239

Pertiwi, G. A. (2020). Pengaruh stres akademik dan manajemen waktu terhadap prokrastinasi akademik. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(4), 738–749. https://doi.org/10.30872/PSIKOBORNEO.V8I4.5578

Rahmanillah, N. R., & Qomariyah, N. (2019). Self-regulated learning pada prokrastinasi akademik pada mahasiswa bekerja. Jurnal Psikologi, 11(2), 117–125. https://doi.org/10.35760/PSI.2018.V11I2.2256

Raiyanti, I. G. A. (2013). Prokrastinasi akademik pada mahasiswa. Jurnal Kesehatan Gigi, 1(2), 120–132. http://poltekkes-denpasar.ac.id/files/JURNAL KESEHATAN GIGI/V1N2/9 Raiyanti 120-131.pdf

Schermerhorn, J. R., Osborn, R. N., & Hunt, J. G. (2012). Organizational behavior. In Wiley series in management (7th ed.). John Wiley & Sons, Inc. https://doi.org/978-0470878200

Sugiyono. (2013). Statistik untuk penelitian. Alfabeta.

Ursia, N. R., Siaputra, I. B., & Sutanto, N. (2013). Prokrastinasi akademik dan self-control pada mahasiswa skripsi fakultas psikologi universitas surabaya. Makara Human Behavior Studies in Asia, 17(1), 18. https://doi.org/10.7454/MSSH.V17I1.1798




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i2.8111

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id