An Overview of K-Pop Lovers' Self-Control in Purchasing K-Pop Merchandise

Kharisma Dika Aqida Putri, Ramon Ananda Paryontri

Abstract


The increasing spread of the Kpop industry today has made many phenomena from various groups of fans, some of the problems that often arise are impulsive purchases of Kpop merch related to idols, the purpose of this study is to find out the picture of self-control in the purchase of kpop merch owned by 2 K-Pop fans with early adulthood who live in Sidoarjo,  The method used in this study is a qualitative method with a phenomenological approach, using unstructured interviews that are open and very flexible. The analysis technique uses thematic analysis techniques in the form of coding, the method used to test the validity of the data in this study uses data triangulation and observational observations. The results of this study show an overview of aggressive behavior, fanaticism, hedonism, exceeding the budget limit set by oneself, long time memory as an influence on purchases, flexing, and social support. However, behind this behavior, there is still a process of self-control carried out by the subject such as limiting purchases, waiting for the next month to buy, buying pre-order to save, realizing oneself because it is just a desire, not tampering with damaged goods, hiding the device used to buy merchandise.

Semakin menyebarnya industri Kpop dewasa ini menjadikan banyaknya fenomena dari berbagai kalangan penggemar, beberapa masalah yang sering muncul yaitu pembelian impulsif pada merch Kpop yang berhubungan dengan idola, tujuan dari penelitian ini yaitu untuk mengetahui gambaran kontrol diri pada pembelian merch kpop yang dimiliki oleh 2 orang penggemar K-Pop dengan usia dewasa awal yang bertempat tinggal di Sidoarjo, metode yang digunakan pada penelitian ini yaitu metode kualitatif dengan pendekatan fenomenologi, dengan menggunakan wawancara tidak terstruktur yang bersifat terbuka dan sangat fleksibel. Teknik analisa menggunakan teknik analisis tematik yang berbentuk coding, Metode yang digunakan untuk menguji keabsahan data dalam penelitian ini menggunakan triangulasi data dan juga perpanjagan pengamatan. Hasil penelitian ini menunjukan gambaran bahwa adanya perilaku agresif, fanatisme, hedonisme, melebihi batas anggaran yang ditetapkan olleh dirinya sendiri, long time memory sebagai pengaruh pembelian, flexing, dan dukungan sosial. Namun dibalik adanya perilaku tersebut masih adanya proses kontrol diri yang dilakukan oleh subjek seperti membatasi pembelian, menunggu bulan depan untuk membeli, membeli secara pre-order untuk menghemat, menyadarkan diri karena itu hanya keinginan, tidak mengotak-atik yang rusak, menyembunyikan perangkat yang digunakan untuk membeli merchandise.



Keywords


Self-Control, Early Adulthood, Kpop, Merch Purchase.

Full Text:

FULL TEXT

References


Agatha, F. V., & Hakim, L. (2024). Analisis Ekologi Media tentang Perilaku Panic Buying Kpopers pada Akun Twitter NCT Base. Jurnal Komunikasi Global, 13(1), 73–95. https://doi.org/10.24815/jkg.v13i1.34997

Agustanti, A. (2022). Fanatisme dan Konformitas Korean Wave pada Remaja. Edu Consilium: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Pendidikan Islam, 3(1), 51–65. https://doi.org/10.19105/ec.v3i1.5326

Almaida, R., Gumelar, S. A., & Laksmiwati, A. A. (2021). Dinamika psikologis fangirl k-pop. Cognicia, 9(1), 17–24. https://doi.org/10.22219/cognicia.v9i1.15059

Amelia, C., & Aryaneta, Y. (2022). Pengaruh Musik Terhadap Emosi. Jurnal Ilmiah Zona Psikologi, 4(3), 1–6.

Anggraini, R. T., & Santhoso, F. H. (2019). Hubungan antara Gaya Hidup Hedonis dengan Perilaku Konsumtif pada Remaja. Gadjah Mada Journal of Psychology (GamaJoP), 3(3), 131. https://doi.org/10.22146/gamajop.44104

Attan, M. B., & Natsir, K. (2023). Studi Tentang Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Consumtive Behavior pada Kolektor Merchandise K-Pop. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi Dan Bisnis, 7(1), 187–201. https://doi.org/10.24912/jmieb.v7i1.22937

Desnika, K., & Tambunan, S. M. G. (2023). Consuming K-Pop Photocards: Mediated Intimacy in Indonesian Fan Practices. Athena: Journal of Social, Culture and Society, 1(3), 154–160. https://doi.org/10.58905/athena.v1i3.137

Dinningrum, R. F., & Satiti, N. L. S. (2021). phenomenon of fandom consumption in k-pop commodity through the army community. COMMICAST, 3(1), 42–55. https://doi.org/10.12928/commicast.v3i1.5108

Dwi Marsela, R., & Supriatna, M. (2019). Kontrol Diri: Definisi dan Faktor. Journal of Innovative Counseling : Theory, Practice & Research, 3(2), 65–69. http://journal.umtas.ac.id/index.php/innovative_counseling

Fasilita, D. A. (2012). Journal of Social and Industrial Psychology; KONTROL DIRI TERHADAP PERILAKU AGRESIF DITINJAU DARI USIA SATPOL PP KOTA SEMARANG, JSIP 1 (2). http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/sip

Ghufron, M. N., & risnawati, ririn. (2010). Teori-Teori Psikologi. Ar-Ruzz Media Group.

Harahap, J. Y. (2017). Hubungan antara kontrol diri dengan ketergantungan internet di pustaka digital Perpustakaan Daerah Medan. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 3(2), 131. https://doi.org/10.22373/je.v3i2.3091

Herdiansyah, H. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif untuk Ilmu-Ilmu Sosial (Perspektif Kenvensional dan Kontemporer). Penerbit Salemba Humanika.

Lutfie Mu’amar Z, & Siti Farida. (2022). Adolescent Self-Control: A Study of Behavioral Control of Adolescent Salik of Qadiriyah wa Naqsyabandiyah Sufi Order at Darussalam Islamic Boarding School at Gombong Kebumen. Proceeding of Saizu International Conference on Transdisciplinary Religious Studies, 2, 179–184. https://doi.org/10.24090/icontrees.2022.239

Mirza, R., Yanti Sitorus, T., Anjelina Sitorus, R., Tio Retta, C., Br Tarigan, N., & Rina Mirza, C. (2022). Bagaimana Gambaran Proses Regulasi Emosi Pada Anak Yatim. Psikostudia; Jurnal Psikologi, 11(4), 647–657. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v11i4

Miskanik. (2022). Kontrol Diri Sebagai Mediator Konsep Diri, Resiliensi, Dukungan Sosial Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran ( JRPP), 5(1), 120–128. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jrpp.v5i1.5706

Murzalinova, A. Zh., Omarova, M. T., & Aitymova, A. N. (2023). EMOTIONAL INTELLIGENCE AS A COMPONENT OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS-PSYCHOLOGISTS. Vestnik of M. Kozybayev North Kazakhstan University, 4 (52.1), 46–61. https://doi.org/10.54596/2309-6977-2021-4-46-61

Muslimah, I. H. P., Rosalina, A., Khairani, A., Desiderawi, M., Loviona, L., & Sari, L. (2023). Identitas sosial dan perilaku prososial pada anggota fandom K-Pop. Journal of Indonesian Psychological Science (JIPS), 3(1), 310–320. https://doi.org/10.18860/jips.v3i1.21061

Nashori, F., & Saputro, I. (2021). Psikologi Resiliensi. Universitas Islam Indonesia.

Nisrina, D., Widodo, I. A., Larassari, B., & Rahmaji, F. (2020). DAMPAK KONSUMERISME BUDAYA KOREA (KPOP) DI KALANGAN MAHASISWA FAKULTAS ILMU SOSIAL UNIVERSITAS NEGERI MALANG. Jurnal Penelitian Humaniora, 21(1), 78–88. https://doi.org/https://doi.org/10.23917/humaniora.v21i1.8085

Nofitriani, N. nibras. (2020). HUBUNGAN ANTARA KONTROL DIRI DAN HARGA DIRI DENGAN PERILAKU KONSUMTIF TERHADAP GADGET PADA SISWA KELAS XII SMAN 8 BOGOR.

Oktavinita, P. A., & Ambarwati, K. D. (2022). Psychology Well-Being on Celebrity Worship Levels in Early Adult Korean Pop (K-Pop) Fans. Jurnal Ilmiah Psyche, 16(2), 93–110. https://doi.org/10.33557/jpsyche.v16i2.2094

Purwaningtyas, M. P. F., & Oktara, T. A. (2023). The Role-playing Self: Virtual Ethnography Study of K-Pop Fans’ Idol-roleplaying and Self-identity in Twitter. Jurnal ASPIKOM; Asosiasi Pendidikan Tinggi Ilmu Komunikasi, 8(1), 95. https://doi.org/10.24329/aspikom.v8i1.1216

Ri’aeni, I. (2019). Pengaruh Budaya Korea (K-Pop) Terhadap Remaja Di Kota Cirebon. Communications, 1(1), 1–25. https://doi.org/10.21009/Communications.1.1.1

Roem, S. A., Zen, E. F., & Multisari, W. (2022). Kontrol Diri Remaja Penggemar K-Pop (Studi Fenomenologi Pada Siswa Penggemar K-Pop di SMK). Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 2(5), 479–490. https://doi.org/10.17977/um065v2i52022p479-490

Rofiah, C., & Astutik, M. (2023). Empathy Marketing Strategy for Female Head of Household Entrepreneurs in Indonesia. JOURNAL OF ECONOMICS, FINANCE AND MANAGEMENT STUDIES, 06(10), 179–184. https://doi.org/10.47191/jefms/v6-i10-34

Sari, F., & Handayani, N. S. (2019). Kontrol Diri dan Pembelian Impulsif Pakaian Pada Remaja Penggemar K-Pop. Jurnal Psikologi, 12(2), 179–188. https://doi.org/10.35760/psi.2019.v12i2.2442

Siswoyo, A. O., Daranindra, K. C., & Abidin, Z. (2024). Relasi Parasosial pada Perempuan Dewasa Awal Penggemar Idola K-Pop. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 24(1), 198. https://doi.org/10.33087/jiubj.v24i1.4966

soo hyeon, jo. (2022). 케이팝레이더, ‘2023 NEW 케이팝 키워드 10’ 공개. Stardaily News.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R dan D (2nd; Cet. 1 ed.). Bandung : Alfabeta.

Suryana, P., & Dasuki, E. S. (2013). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian dan Implikasinya pada Minat Beli Ulang. TRIKONOMIKA, 12(2), 190. https://doi.org/10.23969/trikonomika.v12i2.479

Ulya, N. A., Noviekayati, I., & Ananta, A. (2022). PERILAKU PEMBELIAN IMPULSIF MERCHANDISE K-POP PADA REMAJA WANITA KOMUNITAS STAY DITINJAU DARI GAYA HIDUP. Biopsikososial: Jurnal Ilmiah Psikologi Fakultas Psikologi Universitas Mercubuana Jakarta, 6(2), 661. https://doi.org/10.22441/biopsikososial.v6i2.16119

Valenciana, C., & Pudjibudojo, J. K. K. (2022). Korean Wave; Fenomena Budaya Pop Korea pada Remaja Milenial di Indonesia. Jurnal Diversita, 8(2), 205–214. https://doi.org/10.31289/diversita.v8i2.6989

Yenni, Y., & Sugiyanto, L. B. (2023). The Influence of Celebrity Endorser, Price, and Social Media on Purchase Decisions Mediated by Brand Image (Empirical Study: Shopee Consumers in Jakarta). Asian Journal of Social and Humanities, 2(1), 1408–1429. https://doi.org/10.59888/ajosh.v2i1.143




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v13i3.15616

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Kharisma Dika Aqida Putri & Ramon Ananda Paryontri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

_________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 _________________________________________

PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id