The Role of Parent Support and Confidence in the Learning Independence of High-Grade Elementary School Students
Abstract
Learning independence is an attitude in individual learning to achieve goals and actively contribute to the learning process without relying on others. Students who have learning independence will be able to overcome various problems faced, especially in learning activities. However, the existing phenomenon shows that there are still students who have problems in learning independence, such as not evaluating their learning activities, giving up easily on difficult tasks, and not seeking information from various learning sources. The study aims to see the effect of parental support and self-confidence on learning independence at SDN Tanggul Sidoarjo. This research is correlational quantitative research. The study population consisted of high-grade students at SDN Tanggul Sidoarjo with a total of 124 students, and all students were used as research samples. The data collection technique in this study uses a scale of Parental Support, Self-Confidence, and Learning Independence. This technique is used to find out the effect of parental support and self-confidence on the learning independence of high school students. Analysis of the research results using multiple linear regression with the help of JASP. The results of the study showed a p value of 0.001 <0.05, which indicates a significant effect of parents' support and self-confidence on learning independence in high school students at SDN Tanggul Sidoarjo.
Kemandirian belajar adalah sikaip dalam pembelaijaran individu untiuk mencapaii tujuan serta berkontriibusi aktif dalam proises pembelajaran tanpa bergiantung pada orang lain. Siswa yang memiliki kemandirian belajar akan mampu mengatasi berbagai masalah yang dihadapi, terutama dalam kegiatan pembelajaran. Namun, fenomena yang ada menunjuikkan baihwa masiiih terdiapat siiswa yang memiiliki masalah dalam kemandiirian beilajar, seperti tidak mengevaluasi kegiatan belajarnya, mudah menyerah pada tugas yang sulit, dan kurang mencari informasi dari berbagai sumber belajar. Penelitian bertujuan untuk melihat pengaruh dukungan orang tua dan kepercayaan diri terhadap kemandirian belajar di SDN Tanggul Sidoarjo. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif korelasional. Populasi penelitian terdiri dari siswa kelas tinggi di SDN Tanggul Sidoarjo dengan jumlah 124 siswa, dan seluruh siswa dijadikan sampel penelitian. Teknik peingumpulan data dalam peneliitian ini menggiunakan skala Dukungan Orang Tua, Kepercayaan Diri, dan Kemandirian Belajar. Teknik ini diigunaikan uintiuk mengietahui peingiaruh dukungan oiraiing tuia dan kepercaiyaan diiri teirhadap kemaindirian beilajar paida sisiwa keilas tinggi sekolah dasar. Analisis hasil penelitian menggunakan regresi linear berganda dengan bantuan JASP. Hasil penelitian diketahui nilai p sebesar 0,001 < 0,05, yang mengindikasikan adanya pengaruh signifikan dukungan oraing tuia dan kepericayaan diri teirhadap keimandirian beilajar pada siiswa keilas tinggi di SDN Tanggul Sidoarjo.
Keywords
Full Text:
FULL TEXTReferences
Alpaniah, L., Maria Dewi, S., & Buana Perjuangan Karawang, U. (2020). Hubungan Antara Perhatian Orang Tua dengan Kemandirian Belajar Siswa Sekolah Dasar. IJPSE: Indonesian Journal of Primary School Education, 1(1), 99–108. https://doi.org/10.36805/ijpse.v1i1.55
Setyaningrum. (2015). Pengaruh Dukungan Sosial Orang Tua Terhadap Motivasi Berprestasi Siswa Kelas V Sekolah Dasar Di Gugus Hasanudin Kabupaten Cilacap Tahun Ajaran 2014/2015. Universitas Negeri Yogyakarta.
Billfadawi, A. H., & Safrizal. (2023). Identifikasi Faktor Penyebab Siswa Kurang Percaya Diri di SDN X Batusangkar. Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, Vol. 9, No. 1.
Dyah Ayu Pratama. (2021). Pengaruh Motivasi Orang Tua Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Kelas V SDN 105385 Kotasan. Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara .
Ekadaya, V. Y. (2020). Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua Dengan Kepercayaan Diri Siswa Kelas V Di Sd Muhammadiyah Program Plus Besuki Tulungagung.
Irfan Sugianto, Savitri Suryandari, & Larasati Diyas Age. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemandirian Belajar Siswa di Rumah. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(3), 159–170.
Kartika, V., Sugiarti, R., Psikologi, F., Semarang, U., Arteri, J., Hatta, S., Kulon, T., Semarang, K., & Tengah, J. (2021a). Pengasuhan Orangtua dan Kepercayaan Diri terhadap Kemandirian Belajar Siswa SMA dengan Kecerdasan Emosional sebagai Variabel Intervening. In Philanthropy Journal of Psychology (Vol. 5). Online. http://journals.usm.ac.id/index.php/philanthropy
Kartika, V., Sugiarti, R., Psikologi, F., Semarang, U., Arteri, J., Hatta, S., Kulon, T., Semarang, K., & Tengah, J. (2021b). Pengasuhan Orangtua dan Kepercayaan Diri terhadap Kemandirian Belajar Siswa SMA dengan Kecerdasan Emosional sebagai Variabel Intervening. In Philanthropy Journal of Psychology (Vol. 5). Online. http://journals.usm.ac.id/index.php/philanthropy
Kurniawati, D. (2016). Hubungan Antara Efikasi Diri Dengan Kemandirian Belajar Siswa Kelas V Sd Negeri Se-Kecamatan Srandakan Bantul Yogyakarta Tahun Ajaran 2015/2016. In 2016.
Lisdiawati, E. (2023). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Dan Kepercayaan Diri Terhadap Kemandirian Belajar Pai Siswa Kelas XI Smkn 1 Ponorogo Tahun Ajaran 2022/2023.
Nabila, E., & Faisal, M. (2024). Pengaruh disiplin belajar terhadap kemandirian belajar siswa kelas vi sd kartika ix-2 armed kecamatan tamalate kota makassar.
Nainggolan. (2020). Peran Bimbingan Orang Tua Dalam Kemandirian Belajar Anak Di Sekolah Dasar.
Nasution, R. A., Akhyar, S., & Aziz, A. (2020). Hubungan antara Kepercayaan Diri dan Dukungan Orangtua dengan Kemandirian Belajar Siswa di SMA Dharma Pancasila Medan. In Jurnal Ilmiah Magister Psikologi (Vol. 2, Issue 1). http://jurnalmahasiswa.uma.ac.id/index.php/tabularasa
Nur’aini Siti. (2018). Hubungan Antara Kepercayaan Diri dengan Kemandirian Belajar Siswa Mts Ma’Arif Durensewu Pandaan.
Nurhayati. (2012). Hubungan Keharmonisan Keluarga dan Kemandirian Belajar Anak Terhadap Hasil belajar Matematika Siswa Kelas V SD Negeri Se-kecamatan Buluspesantren Tahun Ajaran 2011/2012.
Pardosi, N., & Atrizka, D. (2018). Kemandirian Belajar Ditinjau dari Dukungan Sosial Orangtua pada Siswa Sekolah Menengah Atas. ANALITIKA, 10(2), 97. https://doi.org/10.31289/analitika.v10i2.2020
Ramadani, A. P., Sumantri, M. S., & Zakiah, L. (2023). Hubungan Antara Rasa Percaya Diri Terhadap Sikap Kemandirian Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9(2).
Renaldo Christian. (2021). Hubungan Antara Dukungan Orang Tua Dengan Kemandirian Belajar Pada Siswa Di SMA Negeri 7 Medan.
Nasution. (2017). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dan Dukungan Orang Tua Dengan Kemandirian Belajar Siswa Di SMA Dharma Pancasila Medan. Universitas Medan Area.
Simamora, K. (2023). Pengaruh Peran Guru Dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Sekolah Dasar (SD). https://e-journal.naureendigition.com/index.php/mj
Simatupang, J. E. (2019a). Kemandirian belajar ditinjau dari kepercayaan diri. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 8(2), 208–223. https://doi.org/10.30996/persona.v8i2.2275
Simatupang, J. E. (2019b). Kemandirian Belajar Ditinjau dari Kepercayaan Diri. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 8(2), 208–223. https://doi.org/10.30996/persona.v8i2.2275
Tresnaningsih, F., Pratiwi Dwi Santi, D., Suminarsih, E., Swadaya Gunung Jati, U., & Karang Jalak, S. I. (2019). Kemandirian Belajar Siswa Kelas III SDN Karang Jalak I Dalam Pembelajaran Tematik. https://journal.uniku.ac.id/index.php/pedagogi
Tresnowati, D., & Sunarto, S. (2022). Pengaruh Kemandirian Belajar Dan Motivasi Berprestasi Terhadap Keterlibatan Siswa Dimoderasi Dukungan Orang Tua. Research and Development Journal of Education, 8(2), 480. https://doi.org/10.30998/rdje.v8i2.12970
Tutpai, G., Noor, T., & Suharto, E. D. (2013). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Dukungan Sosial Orang Tua Dengan Kemandirian Belajar Pada Mahasiswa.
DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v13i3.15670
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Vanny Noviana Indriani & Dwi Nastiti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexing by :
_________________________________________
PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
_________________________________________
PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi
Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id