Description of Self-Esteem in High School Members of the Extracurricular Paskibra
Abstract
This research conducted as a response to the phenomenon of PASKIBRA member vocational/high school students experiencing self-esteem problems. The aim of this research to find out the self-esteem of active Extracurricular Paskibra members in Krian District. The population in this study was high school/vocational school students, members of the active extracurricular Paskibra in Krian District, totaling 103 high school/vocational school students.The sample in this study was 103 samples using a saturated sampling technique, namely where the entire population was sampled. The data collection technique in this research uses a psychological scale, namely the self-esteem scale. The self-esteem scale was adopted from the scale compiled by Utari with reference to aspects according to Coopersmith, namely strength, significance, virtuousness, and competence. In this study, the instrument was declared valid (rit > 0.30) and reliable (Cronbach's Alpha = 0.927) using the JASP program version 0.18. The results show that there are 12 students (12%) with low self-esteem in the PASKIBRA extracurricular member student's self-esteem category, however there are 78 students (76%) showing the medium self-esteem category and 13 students (13%) showing the high self-esteem category. Meanwhile, descriptively, the problem of low self-esteem among female students is higher than that of male students.
Penelitian ini dilakukan sebagai respons terhadap fenomena pada siswa SMA/SMK anggota PASKIBRA mengalami permasalahan self-esteem. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui gambaran harga diri pada anggota Ekstrakurikuler Paskibra aktif Kecamatan Krian. Populasi dalam penelitian ini yaitu siswa SMA/SMK anggota Ekstrakurikuler Paskibra aktif Kecamatan Krian berjumlah 103 siswa SMA/SMK. Sampel dalam penelitian ini sebanyak 103 sampel dengan menggunakan teknik sampel jenuh, yakni dimana semua jumlah populasi dijadikan sampel. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan teknik skala psikologi yakni skala harga diri, yang diadopsi dari skala yang dikembangkan oleh Utari dengan merujuk pada aspek-aspek menurut Coopersmith yaitu kekuatan (power), keberartian (significance), kebaikan (virtue), kemampuan (competence). Dalam penelitian ini Instrumen dinyatakan valid (rit > 0,30) dan reliabel (Cronbach’s Alpha = 0,927) dengan menggunakan bantuan program JASP versi 0.18. Hasil menunjukkan harga diri siswa anggota ekstrakurikuler PASKIBRA terdapat 12 siswa (12%) dengan kategori self-esteem rendah, akan tetapi terdapat 78 siswa (76%) menunjukkan kategori harga diri sedang dan 13 siswa (13%) menunjukkan kategori harga diri tinggi. Sementara itu secara deskriptif permasalahan harga diri rendah siswa perempuan lebih tinggi dibandingkan laki-laki.
Keywords
Full Text:
FULL TEXTReferences
Adriansyah, M. A., & Hidayat, K. (2013). Pengaruh harga diri dan penalaran moral terhadap perilaku seksual remaja berpacaran. Psikostudia: Jurnal Psikologi, 2(1). https://core.ac.uk/download/pdf/268075992.pdf
Annisa, M. N., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peran Ekstrakurikuler dalam Meningkatkan Karakter Kewarganegaraan Siswa di Sekolah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7286–7291.
Astafiyah, A. (2018). Kontribusi Efektivitas Manajemen Ekstrakurikuler Terhadap Prestasi Sekolah Non Akademik. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(02), 263. https://doi.org/10.32678/tarbawi.v4i02.1933
Bramantiyo Novita, N. (2022). Gambaran Kepercayaan Diri Anggota Ekstrakurikuler Paskibra SMAN 1 Ngimbang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1768–1774.
Christy, Z. A. (2022). Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Motivasi Belajar pada Siswa SMP. XVII(2), 102–110. https://repository.uksw.edu/handle/123456789/27616
Darmayanti, K. K. H., Sapitri, Y., TS, M. D., & Yansyah, A. (2022). Studi Deskriptif Self-Esteem pada Mahasiswa. Prosiding The 5th National Conference of Genuine Psychology (NCGP) 2022 Kebahagiaan Dan Kecerdasan Dalam Bingkai Psikologi Islam Dan Postmodernisem, 250–257. http://103.84.119.236/index.php/gpsy/article/view/452/182
Harahap, M., Wibowo, M. E., & Mulawarman, M. (2021). Efektifitas Konseling Kelompok Gestalt Teknik Empty Chair dan Role Revelsal untuk Meningkatkan Self Esteem Siswa. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(2), 142–147.
Imani, S. F., & Ariani, L. (2023). Pengaruh Harga Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswa Di Banjarmasin. Jurnal Psikologi Wijaya Putra (Psikowipa), 4(2), 84–91. https://doi.org/10.38156/psikowipa.v4i2.111
Indriani Kusumah, R., Rahma Yanti, S., & Studi Sarjana Keperawatan Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Sukabumi, P. (2021). Hubungan Dukungan Teman Sebaya Dengan Harga Diri Pada Remaja Di Smpn 1 Jampangkulon Kabupaten Sukabumi. Jurnal Health Society|, 10(2).
Indriani, M., Rosra, M., & Andriyanto, R. E. (2019). Hubungan antara Harga Diri dengan Interaksi Sosial Siswa Relationship Between Self-Esteem with Social Interaction in Students. Jurnal Bimbingan Konseling, 1–16.
Jayusman, I., & Shavab, O. A. K. (2020). Studi Deskriptif Kuantitatif Tentang Aktivitas Belajar Mahasiswa Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Learning Management System (Lms) Berbasis Edmodo Dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Artefak, 7(1), 13. https://doi.org/10.25157/ja.v7i1.3180
Lestari, I. A., & Aslamawati, Y. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter terhadap Self-Esteem Anggota Paskibra Kota Bandung. Conference Series: Psychology Science, 2(2), 356–363. https://doi.org/10.29313/bcsps.v2i3.3044
Liyanovitasari, L., & Setyoningrum, U. (2022). Gambaran Harga Diri Remaja Yang Mengalami Body Shaming. Pro Health Jurnal Ilmiah Kesehatan, 4(2), 259–262. https://doi.org/10.35473/proheallth.v4i2.1758
Muarifah, A., Fauziah, M., Saputra, W. N. E., & Da Costa, A. (2019). Pengaruh Regulasi Emosi terhadap Harga Diri Siswa Sekolah Menengah Atas di Yogyakarta. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 4(3), 94. https://doi.org/10.17977/um001v4i32019p094
Ni’mah, F. Z., & Khoiruddin, M. A. (2021). Pengaruh Self-Esteem dan Optimisme Masa Depan Siswa Menengah Kejuruan (SMK) Berbasis Pesantren. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES), 4(1), 121–136. https://doi.org/10.33367/ijies.v4i2.1844
Nurfadhilla Surasa, I., & Jayakarta PKP DKI Jakarta, Stik. (2021). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Harga Diri Remaja Di Smpn 258 Jakarta Timur. Borneo Nursing Journal (BNJ), 3 No. 1, 14–22. https://akperyarsismd.e-journal.id/BNJ
Pandia, W. H., Munir, A., & Azis, A. (2011). Hubungan Harga Diri Siswa Dan Pola Asuh Demokratis Orangtua Dengan Motivasi Belajar Siswa. 80–87.
Pratiwi, W. E. (2014). Pengaruh Budaya Jawa dan Harga Diri Terhadap Asertivitas Pada Remaja Siswa Kelas X Di SMA Negeri 3 Ponorogo. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(3), 164–169. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v2i3.3658
Rahayu, E., Budiamin, A., & Adiwinata, A. (2023). Gambaran Harga Diri Akademik Remaja Kelas X di SMAN 1 Kota Cilegon. Journal Bimbingan Dan Konseling, 8(1), 437–443.
Rahmawati, F., Pujianto, W. E., Manajemen, P., Nahdlatul, U., Sidoarjo, U., Sidoarjo, K., Sidoarjo, K., & Timur, J. (2024). Analisis Pembentukan Jiwa Kepemimpinan Siswa Smk Maarif Tanggulangin Melalui Pelatihan Ekstrakurikuler Paskibra. 2(1), 7–13.
Ramayanti, L. Y. M. (2022). Pembentukan Harga Diri Remaja Dengan Adanya Dukungan Sosial (Studi Pada Remaja Yang Orang Tuanya Bercerai). 87–96.
Rosani, W., Fatimah, S., & Supriatna, E. (2021). Studi Deskriptif Self Esteem Pada Siswa Kelas Xi Sman 1 Margaasih. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 4(5), 330. https://doi.org/10.22460/fokus.v4i5.8074
S, L. I. S. (2020). Harga Diri Dan Sikap Prokrastinasi Terhadap Orientasi Masa Depan Pada Siswa/Siswi. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(4), 600. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v8i4.5566
Simanjuntak, L. E., Kunci:, K., Sosial, D., Sebaya, T., Diri, H., Sma, S., Terang, K., & Semarang, B. (2021). Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Harga Diri Pada Siswi Kelas Xii Sma Kristen Terang Semarang. Jurnal Empati, 10, 99–107.
Sulastri, N. K. R. W., Rapi, N. K., & Rachmawati, D. O. (2020). Hubungan Antara Harga Diri Dan Motivasi Berprestasi Dengan Prestasi Belajar Fisika Siswa Sma. Jurnal Pendidikan Fisika Undiksha, 10(1), 1. https://doi.org/10.23887/jjpf.v10i1.26714
Tianingrum, N. A. dan U. N. (2019). Pengaruh Teman Sebaya terhadap Perilaku Kenakalan Remaja Sekolah di Samarinda. Jurnal Dunia Kesmas, 8, 275–282.
Utari, N. (2019). Pengaruh Harga Diri Terhadap Gaya Hidup Hedonisme Pada Mahasiswa Sumatera Barat Yang Kuliah. Universitas Negeri Padang.
Utari, N., & Rusli, D. (2019). Pengaruh Harga Diri Terhadap Gaya Hidup Hedonisme Pada Mahasiswa Yang Kuliah Di Pulau Jawa. Jurnal Riset Psikologi, 121, 1–11.
Zhafirah, S., & Dinardinata, A. (2020). Hubungan Antara Citra Tubuh Dengan Harga Diri Pada Siswi SMA Kesatrian 2 Semarang. Jurnal EMPATI, 7(2), 728–734. https://doi.org/10.14710/empati.2018.21705
DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v13i4.16190
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Arya Dwi Prayoga & Dwi Nastiti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexing by :
_________________________________________
PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
_________________________________________
PSIKOSTUDIA: Jurnal Psikologi
Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikostudia@fisip.unmul.ac.id