The Role of Self-Resilience and Self-Efficacy to Increase Adversity Quotient

Yesi Apriyani, Muhamad Uyun

Abstract


Migrant students strive to achieve success with quality education. Some overseas students are afraid of facing difficulties, fear failure, and fear of not being able to adjust to existing associations, so they do not trust themselves and prefer to entrust others to overcome the challenges they face. Today's migrant students need resilience and high self-efficacy to adjust to changes in habits in a new environment. Resilience, Self-Efficacy, and Adversity Quotient are essential for individuals to develop the abilities that exist within overseas students. This study aimed to prove the correlation between Resilience and Self Efficacy with Adversity Quotient. Research subjects are active students of the Faculty of Psychology. The method used in this research is the quantitative method. Sampling using Purposive Random Sampling of as many as 205 subjects. Data were collected using measuring instruments in the form of a Self-Resilience scale, Self-Efficacy scale, and Adversity Quotient scale in the form of google form. Data analysis using multiple regression. The practical contribution given by the Resilience and Self Efficacy variables with Adversity Quotient is 30.4%, while other variables influence the remaining 69.6%. The results of data analysis show that Resilience and Self Efficacy play a role in increasing Adversity Quotient with a significant value of p=0.000 (0.001 <0.05). The results showed that the higher the Resilience and Self Efficacy, the higher the level of Adversity Quotient.

Mahasiswa perantau berusaha untuk menggapai kesuksesan dengan pendidikan yang berkualitas. Beberapa mahasiswa perantau takut menghadapi kesulitan sendiri, takut akan kegagalan, takut tidak mampu menyesuaikan pergaulan yang ada, sehingga tidak percaya diri dan lebih memilih mempercayakan orang lain untuk mengatasi tantangan yang dihadapi. Mahasiswa perantau saat ini membutuhkan Ketahanan Diri dan keyakinan diri yang tinggi untuk menyesuaikan perubahan kebiasaan dilingkungan baru. Ketahanan Diri, Self Efficacy, dan Adversity Quotient adalah hal yang penting bagi individu untuk mengembangkan kemampuan yang ada dalam diri mahasiswa perantau. Tujuan penelitian ini adalah untuk membuktikan korelasi antara Ketahanan Diri dan Self Efficacy dengan Adversity Quotient. Subjek penelitian Mahasiswa aktif Fakultas Psikologi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu metode kuantitatif. Pengambilan sampel menggunakan Purposive Random Sampling sebanyak 205 subjek. Data dikumpulkan menggunakan alat ukur berupa skala Ketahanan Diri, skala Self Efficacy dan skala Adversity Quotient dalam bentuk google form. Analisis data menggunakan regresi berganda. Sumbangan efektif yang diberikan variabel Ketahanan Diri dan Self Efficacy dengan Adversity Quotient yaitu sebesar 30,4%, sedangkan selebihnya sebesar 69,6% dipengaruhi oleh variabel lain. Hasil analisis data menunjukan bahwa Ketahanan Diri dan Self Efficacy berperan meningkatkan Adversity Quotient dengan nilai signifikan p=0,000 (0,001 < 0,05). Hasil penelitian menunjukkan bahwa jika semakin tinggi Ketahanan Diri dan Self Efficacy maka semakin tinggi tingkat Adversity Quotient.


Keywords


Self Resilience; Self Efficacy; Adversity Quotient

Full Text:

FULL TEXT

References


Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Prentice Hall.

Budiman, A. (2006). Kebebasan, Negara, Pembangunan, Kumpulan Tulisan 1965-2005.

Candrawati, D. (2019). Persepsi Terhadap Pola Asuh Demokratis Dan Konsep Diri Terhadap Penyesuaian Diri Pada Mahasiswa. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 8(2), 99. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v8i2.3048

Febry, & Teofilus. (2020). SPSS: Aplikasi Pada Penelitian Manajemen Bisnis. In Suparyanto dan Rosad (2015 (Vol. 5, Issue 3).

Ghozali, I. (2010). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 19.

Hajar, S. (2017). Pengaruh Kefungsian Terhadap Pengherotan Kognitif Pelajar dan Ketahanan Diri Sebagari Perantara. Tesis. https://www.ptonline.com/articles/how-to-get-better-mfi-results

Hutz, A., Martin, W.E. Beitel, M. (2007). Ethnocultural Person Environment Fit and College Adjustment: Some Implications for College Counselors. Journal of College Counseling, 10, 130–13.

Ismaniar, & Uyun, M. (2023). Extraversion , Agreeableness and Gratitude. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 12(1), 132–137.

Ismawati, L., & Andriyani, I. N. (2022). Correlation Self-Efficacy and Adversity Quotient of Students at SMK Muhammadiyah 2 Wedi Klaten. Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(1), 78–88. https://doi.org/10.51276/edu.v3i1.212

Kinman, G. (2014). Exploring Stress Resilience in Trainee Social Workers: The Role of Emotional and Social Competencies Work-related wellbeing in UK academic employees View project Presenteeism View project. July 2010, 261–275. https://www.researchgate.net/publication/249285521

Kurniawati, J., & Baroroh, S. (2016). Literasi Media Digital Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Bengkulu. Jurnal Komunikator, 8(2), 51–66. https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrjbwLmv_NiIYcJ9B1XNyoA;_ylu=Y29sbwNncTEEcG9zAzEEdnRpZANEMTEyNV8xBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1660170343/RO=10/RU=https%3A%2F%2Fjournal.umy.ac.id%2Findex.php%2Fjkm%2Farticle%2Fview%2F2069/RK=2/RS=81QU2oK5sxo7ghZTIsrFj4EtGCI-

Leman. (2007). The Best of Chinese Life Philodophies. Gramedia Pustaka Utama.

Lingga, & Tuapattinaja. (2012). Gambaran Virtue Mahasiswa Perantau. 1(2004), 1–94.

Masron Mensih, Fauziah Ibrahim, & Nazirah Hassan. (2021). Hubungan Antara Motivasi Pencapaian, Kecerdasan Emosi Dan Ketahanan Diri Dalam Kalangan Mahasiswa Kerja Sosial. E-Bangi Journal of Social Science and Humanities, 18(1 (2021)), 37–48.

Miranda, C. A., & Uyun, M. (2023). Impact Academic Pressure and Academic Ability Against Academic Cheating Dampak Tekanan Akademik dan Kemampuan Akademik Terhadap Kecurangan Akademik. Psikoborneo, 11(1), 117–123.

Muhson, A. (2015). Pedoman Praktikum Aplikasi Komputer Lanjut. 53(9), 1689–1699.

Naim, M. (1984). Merantau Pola Migrasi Suku Minangkabau. Gajah Mada University Press.

Nugraha, A. P., & Nuryana, I. (2017). Hubungan antara Kecerdasan Emosi dan Efikasi Diri Pelajaran Matematika. Universitas Islam Indonesia.

Nuralisa, A., Machmuroch, & Astriana, S. (2016). Hubungan antara adversity quotient dan dukungan sosial teman sebaya dengan penyesuaian diri mahasiswa perantauan tahun pertama fakultas teknik universitas sebelas maret surakarta. Wacana, 8(2), 1–12.

Pantu, E. A. (2021). Moderasi Usia dalam Pengaruh Semester Terhadap Efikasi Diri Akademik pada Pembelajaran Online. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 10(1), 78. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v10i1.4583

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 30 Tahun 1990 Tentang Pendidikan Tinggi. (2019).

Rikumahu, M. C. E., & Rahayu, M. N. M. (2022). Resiliensi Akademik Pada Mahasiswa: Bagaimana Kaitannya Dengan Optimisme Selama Masa Pembelajaran Daring? Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(3), 575. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i3.8467

Risma, D. (2016). Analisis Self Resilience Dalam Menyelesaikan Skripsi Pada Mahasiswa Prodi Pg Paud Fkip Universitas Riau. Educhild, 5(1), 1–7.

Russell, J., & Russell, L. (2006). The 2006 Pfeiffer Annual Training: measuring employee resilience. Russell Consulting, Inc.

Saidah, S., & Aulia, L. A.-A. (2014). Hubungan self-efficacy dan adversity quotient (AQ). Jurnal Psikologi, 2(2), 54–61. https://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/ILMU-PSIKOLOGI/article/view/1069

Santos, M. C. J. (2013). Assessing The Effectiveness of The Adapted Adversity quotient Program in a Special Education School. International Refereed Research Journal, III(4).

Sholihah, A. A., Meiyuntariningsih, T., & Ramadhani, H. S. (2023). Minat berwirausaha pada mahasiswa : Bagaimana perananan self-efficacy dan adversity quotient ? Pendahuluan. 2(4), 1004–1013.

Stoltz, P. G. (2000). Adversity Quotient: Mengubah Hambatan Menjadi Tantangan. PT Gramedia Widiasarana Indonesia.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sujono, S. (2014). Hubungan Antara Efikasi Diri (Self Efficacy) Dengan Problem Focused Coping Dalam Proses Penyusunan Skripsi Pada Mahasiswa FMipa Unmul. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(2), 67–71. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v2i2.3639

Uyun, M. (2018). Orientasi Tujuan Dan Efikasi Akademik Terhadap Kecurangan Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Uin Raden Fatah Palembang. Psikis : Jurnal Psikologi Islami, 4(1), 45–51. https://doi.org/10.19109/psikis.v4i1.1938

Wagnild, G. M., & Young, H. M. (1993). Development and Psychometric Evaluation of the Resilience Scale. Journal of Nursing Measurement, 1(2), 165–178.

Wan Samhanin, S. (2019). Pengaruh Gaya Perapatan, Gaya Keibubapaan, Strategi daya tindak dan ketahanan diri ke atas kepuasaan hidup remaja di daerah Petaling Selangor. University Kebangsaan Malaysia.

Wardani, A. F., & Syah, M. E. (2022). Gambaran Self Efficacy Mahasiswa Angkatan Pertama dalam Proses Penyusunan Skripsi. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(4), 671. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i4.8628

Wibowo, M. W. (2015). HUBUNGAN ANTARA KECERDASAN EMOSI , ADVERSITY QUOTIENT DAN EFIKASI DIRI PADA SISWA KELAS XII MADRASAH ALIYAH NEGERI 1 MAGELANG Moersito Wimbo Wibowo Masing-masing mencapai sekolah akan mengeluarkan kebijakan jam pelajaran tambahan untuk melatih. Jurnal Psikologi Tabularasa, 10(2), 186–200. https://jurnal.unmer.ac.id/index.php/jpt/article/view/1401

Wulandari, & Kumalasari, D. (2022). Resiliensi akademik pada mahasiswa: Bagaimana kaitannya dengan dukungan dosen? Jurnal Psikologi Malahayati, 4(1), 19–30




DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v11i2.10988

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexing by :

         

 

________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 ________________________________________

PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi

Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id