Resiliensi Akademik Pada Mahasiswa: Bagaimana Kaitannya Dengan Optimisme Selama Masa Pembelajaran Daring?
Abstract
This study was conducted to determine the relationship between optimism and academic resilience during the online learning period for students. The subjects in this study are the active students in the Faculty of Psychology at Satya Wacana Christian University, with a total sample of 275 students. The method used in this research is a quantitative method with a quota sampling technique. The measuring instrument for the optimism variable is the Life Orientation Test-Revised (LOT-R), and the academic resilience scale measuring instrument is the Academic Resilience Scale-30 (ARS-30). The data analysis technique in this research uses assumption test and correlation test. Data analysis in this study was carried out with the help of SPSS version 26 software. There is a significant relationship with a positive direction between optimism and academic resilience with a significance value of 0.012 (p<0.05) and a correlation value of r = 0.136 which was tested using the Product Moment Correlation technique from Spearman. This means that the higher the student's optimism, the higher the academic resilience of students and vice versa.
Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui hubungan antara optimisme dengan resiliensi akademik selama masa pembelajaran daring pada mahasiswa. Subjek dalam penelitian ini merupakan mahasiswa aktif Fakultas Psikologi Universitas Kristen Satya Wacana dengan jumlah sampel 275 mahasiswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif dengan teknik quota sampling. Alat ukur untuk variabel optimisme adalah Life Orientation Test-Revised (LOT-R) dan alat ukur skala resiliensi akademik yaitu Academic Resilience Scale-30 (ARS-30). Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan uji asumsi dan uji korelasi. Analisis data dalam penelitian ini dilakukan dengan bantuan software SPSS versi 26.o. Terdapat hubungan yang signifikan dengan arah positif antara optimisme dengan resiliensi akademik dengan nilai signifikansi 0,012 (p<0,05) dan nilai korelasi r = 0,136 yang diuji menggunakan teknik Korelasi Product Moment dari Spearman. Hal ini berarti semakin tinggi optimisme mahasiswa, maka semakin tinggi pula resiliensi akademik pada mahasiswa dan sebaliknya.
Keywords
Full Text:
FULL TEXTReferences
Argaheni, N. B. (2020). Sistematik review: Dampak perkuliahan daring saat pandemi COVID-19 terhadap mahasiswa Indonesia. PLACENTUM: Jurnal Ilmiah Kesehatan Dan Aplikasinya, 8(2), 99–108. https://doi.org/10.20961/placentum.v8i2.43008
Azwar, S. (2012). Reliabilitas dan validitas.Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Cassidy, S. (2016). The academic resilience scale (ARS-30): A new multidimensional construct measure. Frontiers in Psychology, 7(18), 1–11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01787
Dawson, M., & Pooley, J. A. (2013). Resilience: The role of optimism, perceived parental autonomy support and perceived social support in first year university students. Journal of Education and Training Studies, 1(2), 38–49. https://doi.org/10.11114/jets.v1i2.137
Gómez-Molinero, R., Zayas, A., Ruíz-González, P., & Guil, R. (2018). Optimism and resilience among university students. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología, 1(1), 147–153. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2018.n1.v1.1179
Hasibuan, M. S., Simarmata, J., Sudirman, A. (2019). ELearning: Implementasi, Strategi Dan Inovasinya. Medan: Yayasan Kita Menulis
Kumalasari, D., Akmal, S. Z. (2020). Resiliensi akademik dan kepuasan belajar daring di masa pandemic covid-19: Peran mediasi kesiapan belajar daring. Jurnal Psikologi Indonesia, 9(2), 353-368. https://doi.org/10.30996/persona.v9i2.4139
Kumalasari, D., Akmal, S. Z. (2021). Less stress, more satisfied in online learning during the covid-19 pandemic: The moderating role of academic resilience. Jurnal Psikologi Indonesia, 4(1), 36-44. https://doi.org/10.7454/proust.v4i1.115
Kumalasari, D., Luthfiyani, N. A., & Grasiawaty, N. (2020). Analisis faktor adaptasi instrumen resiliensi akademik versi Indonesia: Pendekatan eksploratori dan konfirmatori. Jurnal Penelitian Dan Pengukuran Psikologi, 9(2), 84–95. https://doi.org/10.21009/jppp.092.06
Livana, PH., Mubin, M. F., & Basthomi, Y. (2020). “Tugas pembelajaran” Penyebab stres mahasiswa selama pandemic covid-19. Jurnal Ilmu Keperawatan Jiwa, 3(2), 203-208.
Mayendry, T., Mohammad, R. B. D., Rahmatika, S., dkk. (2020). Pengembangan alat ukur kebahagiaan kerja. Jurnal Al-Taujih: Bingkai Bimbingan dan Konseling, 6(2), 105-112. https://doi.org/10.15548/atj.v6i2.1957
Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. 2020. Surat Edaran Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 36962/MPK.A/HK/2020 Tentang Pembelajaran secara Daring dan Bekerja dari Rumah untuk Mencegah Penyebaran COVID-19. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2020/03/se-mendikbud-pembelajaran-secara-daring-dan-bekerja-dari-rumah-untuk-mencegah-penyebaran-covid19
Nurindah, M., Afiatin, T., & Sulisyarini, I. (2012). Meningkatkan optimisme remaja panti sosial dengan pelatihan berpikir positif. Jurnal Intervensi Psikologi, 4(1), 57-76. https://doi.org/10.20885/intervensipsikologi.vol4.iss1.art4
Nurtjahjanti, H., Ratnaningsih, I. Z. (2012). Hubungan kepribadian hardiness dengan optimisme pada calon tenaga kerja Indonesia (CTKI) wanita di BLKLN Disnakertrans Jawa Tengah. Jurnal Psikologi Undip, 11(2), 126–132. https://doi.org/https://doi.org/10.14710/jpu.10.2.126-132
Panchal, S., Mukherjee, S., & Kumar, U. (2016). Optimism in relation to well-being, resilience, and perceived stress. International Journal of Education and Psychological Research, 5(2), 1–6.
Pratiwi, E. W. (2020). Dampak COVID-19 terhadap kegiatan pembelajaran online di perguruan tinggi kristen di Indonesia. Perspektif Ilmu Pendidikan, 34(1), 1–8. https://doi.org/10.21009/pip.341.1
Roellyana, S., & Listiyandini, R. A. (2016). Peranan optimisme terhadap resiliensi pada mahasiswa tingkat akhir yang mengerjakan skripsi. Prosiding Konferensi Nasional Peneliti Muda Psikologi Indonesia, 1(1), 29-37.
Sari, J., & Suhariadi, F. (2019). Kontrak psikologis terhadap commitment to change: Resiliensi akademik sebagai variabel mediasi. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 8(2), 178–192. https://doi.org/10.30996/persona.v8i2.2535
Satyaninrum, I. R. (2019). Pengaruh school engagement, locus of control, dan social support terhadap resiliensi akademik remaja. TAZKIYA: Journal of Psychology, 2(1), 1–20. https://doi.org/10.15408/tazkiya.v2i1.10749
Suryadi, B., Hayat, B., & Putra, M. D. K. (2021). The Indonesian version of the life orientation test-revised (LOT-R): Psychometric properties based on the rasch model. Cogent Psychology, 1-15. https://doi.org/10.1080/23311908.2020.1869375
Suseno, M. N. (2013). Efektivitas pembentukan karakter spiritual untuk meningkatkan optimisme terhadap masa depan anak yatim piatu. Jurnal Intervensi Psikologi, 5(1), 1-24. https://doi.org/10.20885/intervensipsikologi.vol5.iss1.art1
Thompson, K. A., Bulls, H. W., Sibille, K. T., dkk. (2018). Optimism and psychological resilience are beneficially associated with measures of clinical and experimental pain in adults with or at risk for knee osteoarthritis. Clinical Journal of Pain, 34(12), 1164–1172. https://doi.org/10.1097/AJP.0000000000000642
Wulandari, & Kumalasari, D. (2022). Resiliensi akademik pada mahasiswa: Bagaimana kaitannya dengan dukungan dosen?. Jurnal Psikologi Malahayati, 4(1), 19-30. http://dx.doi.org/10.33024/jpm.v4i1.5058
DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i3.8467
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexing by :
________________________________________
PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi Published by Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman, Samarinda, East Kalimantan and This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
________________________________________
PSIKOBORNEO: Jurnal Ilmiah Psikologi
Department of Psychology
Faculty of Social and Political Siences, University of Mulawarman
Jl. Muara Muntai Kampus Gn. Kelua Samarinda 75411
Phone: +62 813 35350368
E-Mail: psikoborneo@gmail.com / psikoborneo@fisip.unmul.ac.id